Vino fino
Medlem
Val av preposition anger en jämförelse (av Bdx) med Italien och Champagne, inte en jämförelse mellan Italian och Champagne. Mer precist hade kanske varit att ange Piemonte och Toscana snarare än "Italien". Eller varför inte Pinot Noir från Nya Zeeland. Jämförelsen var ämnad åt andra distrikt som jag tycker har en lite för hög prisnivå generellt, inte någon rödvinsslägga...Bdx vs Napa har jag inga synpunkter på men du skrev "Bdx är undervärderat och har varit det en stund. Ännu löjligare tydlig skillnad än Napa blir det när man jämför med Italien och Champagne." då måste du rimligen mena att skillnaden mellan champagne och spumante är större än Bdx vs Napa.
Jag instämmer med att champagne för 200 kr är adekvat i bästa fall men samma gäller spumante enligt mina erfarenheter. Så därför får jag inte ihop din argumentation såvida det inte var en rödvinsslägga till skumpatorskarna.
En jämförelse mellan Spumante och Champagne skulle jag för övrigt aldrig våga mig på, jag har druckit alldeles för lite av det italienska för att ens töras ha en åsikt. Och jag skulle nog aldrig våga släppa ifrån mig en tusenlapp för ett italienskt bubbel, vilket däremot inte känns helt otänkbart när man står och fingrar på en skumpa. Traditionens makt är stor...