Lammracks är alltid bra!
Till det en riktigt nedkokad rödvinssås med timjan/rosmarin och valfri potatis eller rotfrukter
Mm... jag var lite inne på lamm faktiskt. Fast just lammracks grillar vi titt som tätt om somrarna, så känns lite uttjatat.
Kanske nåt annat på lamm med en nice puré till däremot. Mm..funderar på den.
Hmm, kul och lite mer udda?
Med rädsla för att för mycket av vinet försvinner med en massa komplicerade och annorlunda smaker så säger jag gå enkelt, typ en jäkligt nice filét mignon med schyssta ugnsbakade rotfrukter till!
För övrigt älskar jag korv, och en riktigt schysst korv med vitlök kanske skulle fungera?
Nja, asså det måste absolut inte vara komplicerade och annorlunda smaker. Mer kanske annorlunda styckningsdetalj eller tillagningssätt jag är ute efter, tror jag. Kul korv är fan ingen dum idé! Grejen är att jag måste göra den själv i så fall, för annars äter inte sambon.. och det blir tight att hinna med..
Jag röstar på märg! Detta kräver iofs att du inte bara har ett innerstadskök utan har tillgång till en grill: Ta ett gäng sågade märgben och rök dem i en vanlig grill tills de är lagom rökiga (jag är väldigt precis, jag vet
). Mojsa ihop märgen och linda hårt i plastfolie, som korvar. In i frysen några timmar. Halvera och förkoka lite jordärtskockor. Svalna/torka i kylskåp och förfritera dem sedan i 140-gradig olja. Låt svalna i kyl igen. När det börjar närma sig med köttet friterar du dem klara i 180-gradig olja. Gör också en rätt hårt reducerad rödvinssås enligt konstens alla regler plus att du har lite stjärnanis i den. Ta sedan ett stycke bra kött (biff/entrecôte/T-bone/club steak) stek/grilla till perfektion. Riv den frysta märgen över köttet, ringla på lite rödvinsreduktion, servera med de friterade jordärtskockorna och klipp lite smörgåskrasse över (så får du något grönt + att det är gott och pepprig). Denna rätt har har inplanerad till en väntande flaska Boedeaux i alla fall.
Kul!! Klart som tusan jag har en grill!! Den står precis utanför köket!
Hur pass mjuka kokar du kockorna innan du friterar dem?
SKa definitivt fundera på den här rätten..
Här har du något som inte kräver några större köksresurser:
Kolla om du inte har en butik som kör viltkött i närheten och beställ en stek från rådjur, hjort eller älg.
(Finns nog fryst på Ica i värsta fall)
Lågtempa på typ 120 grader till 55 grader innertemp och servera med en potatis och jordärtkockspuré som du med fördel kan smaksätta med kaljohansvamp eller trattkantarell och kanske ett stänk tryffel eller vanilj.
Till detta en svårt reducerad rödvinsgojja.
Vill du få lite skön syrlighet kan du pickla lite smålökar och något annat kul, kanske snyggt tärnade polkabetor någon/några dagar i förväg.
Gör en helt vanlig inläggning á la Rutiga Kokboken och låt stå i en glasburk, ju längre desto bättre.
Förrätt till skumpa? En liten råraka (snyggt utstansad med en lämplig storlek på glas) ovanpå en rejäl löjromsklick, gräddfil, rödlök. -Så jävla bra!
Om det inte vore för att både jag och gäster är från Norrbotten och en av dem dessutom jagar och äter viltkött varje vecka, så absolut.
En fin entrecôte och ugnsgratinerad potatis med Väserbottenost och parmesan. Lite mozzarellasallad med rödlök och tomat. Slutligen lite rödvinsreduktion.
Enkelt och gott som sjutton, speciellt till ett kraftigt rödvin!
Jo, absolut! Skitgott. Får bara för mig att jag äter kotte var och varannan vecka...
Tycker ni jag är velig? Jo, det är jag också.... Haha..