Peder
Medlem
Vinbloggare utan identitet heter dagens artikel från Mikael Mölstad i SvD och med tanke på rubriken är det mycket konstigt att man inte publicerat det på nätet.
Själv kan jag tycka att det finns poänger ibland när det gäller frågan till varför man skall vara anonym som vinbloggare och inte ens en vinbloggare behöver vara trovärdig (min åsikt), men här följer en del citat från artikeln?
Att man inte berättar om vilken mat man ätit till vinet beror kanske på att man provat vinerna på samma sätt som Mölstad gör på Systembolaget's huvudkontor utan mat.
Att det är fascinerande att varje vindrickare kan bli sin egen vinrecensent är lika fascinerande som att SvD o DN har gubbar i pensionsålder som skriver om vin. Dessa herrar borde haft ett bäst-före-datum precis som boxarna de skriver om hela tiden även om jag älskar CBS 60 Minutes och respekterar äldre människor starkt.
Trovärdig konsumentjournalistik verkar inte ligga för någon som skriver om vin - Undrar om vinskribenter aldrig har fått något som ett par vinglas exempelvis (värde 1500,- på Stockholmsmässan som en liten giveaway), finns säkert fler exempel
Artikeln som handlar om vinbloggare på nätet har inte ens publicerats på nätet, men finns här: http://twitpic.com/bbmejo
Själv kan jag tycka att det finns poänger ibland när det gäller frågan till varför man skall vara anonym som vinbloggare och inte ens en vinbloggare behöver vara trovärdig (min åsikt), men här följer en del citat från artikeln?
- Texterna är nördiga och introverta ofta från vinbloggare.
- Vinbloggare berättar inte vilken mat de ätit till vinet (gör man det till varje vin man recenserar i AOV?)
- Det är Fascinerande att varje vindrickare kan bli sin egen vinrecensent.
- Trovärdig konsumentjournalistik verkar inte ligga för någon av dessa människor.
Att man inte berättar om vilken mat man ätit till vinet beror kanske på att man provat vinerna på samma sätt som Mölstad gör på Systembolaget's huvudkontor utan mat.
Att det är fascinerande att varje vindrickare kan bli sin egen vinrecensent är lika fascinerande som att SvD o DN har gubbar i pensionsålder som skriver om vin. Dessa herrar borde haft ett bäst-före-datum precis som boxarna de skriver om hela tiden även om jag älskar CBS 60 Minutes och respekterar äldre människor starkt.
Trovärdig konsumentjournalistik verkar inte ligga för någon som skriver om vin - Undrar om vinskribenter aldrig har fått något som ett par vinglas exempelvis (värde 1500,- på Stockholmsmässan som en liten giveaway), finns säkert fler exempel
Artikeln som handlar om vinbloggare på nätet har inte ens publicerats på nätet, men finns här: http://twitpic.com/bbmejo