Mogen champagne i ett specificerat, relativt snävt prisintervall som ska finnas på hyllan på Systembolaget?!

Optimist där! De verkligt mogna champagner som dyker upp i SB:s sortiment brukar väl endera vara mer eller mindre udda småodlar- eller småhusskumpor, eller överprissatta sendegorgerade storhusskumpor. De förstnämnda kan vara i varierande prisklasser och när jag har jagat ihop flaskor till champagne- eller bredare bubbelkurser har jag nog oftare hittat dem i BS. Men det hjälper dig förmodligen inte särskilt att höra att du borde varit ute 1-2 veckor tidigare...
När jag specificerar PK-huset, som borde ha ett brett sortiment, hittar jag exakt
en champagne på 750 ml-flaska i prisintervallet 1000-1500 kr: Bolly LGA 2012.
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?subcategory=Mousserande vin&combinedcountry=Frankrike&originlevel1=Champagne&bottletypegroup=Helflaska glas&pricefrom=1000&priceto=1500&sortfield=Price&sortdirection=Descending&fullassortment=0
(Jag tror att vald butik inte följer med länken, utan det är den butik du valde senast i din webbläsare som visas hos dig.)
Får du själv fler träffar än så på någon annan butik du tänkte köpa från?
Inte så mycket att välja på med andra ord. Bolly LGA 2012 är säkert drickbar (likt de flesta champagner annat än möjligen unga icke-malo blanc de blancer) men knappast mogen.
Så dina val är väl ungefär:
- Välj Bolly LGA 2012 och släpp kravet på moget
- Bredda prisintervallet och gå på en tidigare årgång. Vill du ha något riktigt moget och sherryosande så rekommenderar jag den här:
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/desbordes-amiaud-7740301 (men var beredd på att det kan stå 1998 på hyllan trots att det står 1989 på webben och i mitt tycke är även 1998 en kul skumpa "i pedagogiskt syfte" för de som är ovana vid äldre champagner, men den imponerar nog inte så mycket kvalitetsmässigt på de som druckit moget många gånger förr) Vill du ha något halvmoget och bättre så välj någon av de 2008or eller 2009or som passar din prisklass. 2009or borde generellt vara mer mogna än 2008or, men varken Henriot eller Winston Churchill (de enda två på hyllan) är skumpor som generellt mognar tidigt.
- Plundra din källare på mogen skumpa
- Hoppas att en mogen flaska dyker upp på något annat sätt genom att någon ser ditt inlägg och vill förbarma sig över dig