Mattias Schyberg
Administratör
Allt kul som bubblar är trots allt inte gjort enligt den klassiska champagnemetoden (méthode classique) utan det börjar bli avsevärt mer populärt med enklare bubbel gjort med den ursprungliga metoden (méthode ancestral) som till skillnad mot den klassiska enbart jäser en gång, dvs vinet buteljeras innan vinet jäst klart där det fortsätter att jäsa ut resterande socker med kolsyrebildning som följd. En nackdel med denna metod är att slutresultatet är mer lynnigt, men samtidigt ger det möjligen ett mer "naturligt" vin, vad det nu innebär för upplevelsen. Läs mer om de olika metoderna här.
Vad säger forumet? Kan det möjligen vara det optimala bersåbubblet till och med eller är det bara ännu en hipstertrend. Jag menar, vintypen har ju typ alltid funnits, så det är ju knappast något nytt per definition. Vilka viner borde man prova på om man är nyfiken?
Själv har jag mig veterligen enbart provat ett misslyckat vin gjort enligt metoden (eller någon liknande) och det var ju riktigt kul. Läs mer här.
Vad säger forumet? Kan det möjligen vara det optimala bersåbubblet till och med eller är det bara ännu en hipstertrend. Jag menar, vintypen har ju typ alltid funnits, så det är ju knappast något nytt per definition. Vilka viner borde man prova på om man är nyfiken?
Själv har jag mig veterligen enbart provat ett misslyckat vin gjort enligt metoden (eller någon liknande) och det var ju riktigt kul. Läs mer här.