Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
Eftersom jag nu har startat trådar där jag hackar på allt från vinskribenter till Carl-Jan så måste man naturligtvis även täcka upp Munskänkarna.
Det är naturligtvis väldigt svårt att dra medlemmarna i en så stor organisation över en kam, och jag är medveten om att det är fult att generalisera. Men man kan ju säga att munskänkar, iallafall de munskänkar som glider runt på mässor och försöker blänka med sina kunskaper kanske inte alltid är helt uppskattade av många av de som arbetar i industrin. Naturligtvis är detta en naturlig reaktion från båda sidor, som glad amatör så brinner man fortfarande för ämnet på ett sätt som man efter ett antal år i branchen tappat viss glöd för. Samtidigt dyker det upp guldkorn med intresserade och vetgiriga människor som det är en fröjd att tala med, prova viner med och allmänt utbyta åsikter med.
Ibland dyker det upp idioter, läs det här mailet, the names have been changed to protect the guilty:
Jag skrattade så tårarna rann när jag fick detta skickat till mig.
Vad tycker ni om munskänkar, om organisationen och medlemmarna?
Det är naturligtvis väldigt svårt att dra medlemmarna i en så stor organisation över en kam, och jag är medveten om att det är fult att generalisera. Men man kan ju säga att munskänkar, iallafall de munskänkar som glider runt på mässor och försöker blänka med sina kunskaper kanske inte alltid är helt uppskattade av många av de som arbetar i industrin. Naturligtvis är detta en naturlig reaktion från båda sidor, som glad amatör så brinner man fortfarande för ämnet på ett sätt som man efter ett antal år i branchen tappat viss glöd för. Samtidigt dyker det upp guldkorn med intresserade och vetgiriga människor som det är en fröjd att tala med, prova viner med och allmänt utbyta åsikter med.
Ibland dyker det upp idioter, läs det här mailet, the names have been changed to protect the guilty:
Hej xxxxxx
Tack för ditt snabba svar
Jag är regionchef i Munskänkarna och håller just nu på att förbereda vårt nästa regionårsmöte i april.
Temat under det gångna året har varit "Hur definierar man ett kvalitetsvin". Jag har under de senaste åren samlat en mängd material som du kanske förstår. Till vårt årsmöte har vi inbjudit Ulf Sjödin, en av de få i Sverige som avlagt "Master of Wine" i London. Vi har dessutom bjudit in fil.dr Erik Alexandersson vid Lunds Universitet.
Problemet är att sprida kunskap om sättet att definiera ett kvalitetsvin utan att ta död på imagen runt ettiketten. Detta mot bakgrund av det dyraste vinet som kanske tillverkas i världen Chateau La Tour och kostrar ca 29€/liter i framställningskostnad.
Mot bakgrund av att det billigaste Chardonay på bensinmacken på autobahn kostar 1,5€/flaska och är tillverkat av vindruvor så krävs extremt mycket "Winemaking" för att komma upp till 29€.
Därför har jag tagit som en liten uppgift att få våra medlemmar att kritiskt granska det vin som kosta mer än 69 SEK/flaska.
Man får inte klampa in som en elefant i en porslinsbutik utan måste låta människor som är eller vill vara "Wanna Bee" ha glädjen av att dricka ett "ettikettvin" för 5000 SEK/flaska därför att det kostar just 5000 SEK. Låt inte vanliga vindrickare bländas av denna namnhysteri, utan lär dem att bedöma vinet utfrån sina egna meriter och förstå att det krävs mycket kunnande när man tillverkar vin över 69 SEK/flaska även om arealkostnaden för vingården ligger över 1 000 000 SEK/hektar och begreppet "Terroire" har en ringa betydelse och för de flesta vindrickare är helt omöjlig att definiera. Sekundärsmaken i vinet är förmodligen den övergripande smaken och den som sätter "stuket" på vinet, annars skulle inte den enorma backoffice som finns i vinbranschen överleva.
"Tack Gode Gud för Coca Cola" som en vinmakare i Tyskland sade - den lade grunden för ett behov av dryck hos en stor generation, som sedan med stigande ålder vill ha något nytt att dricka. Då gäller det att matcha in vin, cognac och whiskey via en karamellserad smak för att skapa en övergång till nästa dryck - vin eller what ever.............?????
Vi skall inte behöva dricka ekjuice bara för att Mister Parker har en förkärlek för denna variant.
And may your God bee with you - if you have one!!!!!!!!???????????
Hälsningar
Xxxxxx Xxxxxxxx
Jag skrattade så tårarna rann när jag fick detta skickat till mig.
Vad tycker ni om munskänkar, om organisationen och medlemmarna?