Jag tror absolut att Winefinder (nätvinhandlarnas) är oroliga, men jag tror att man gör sig en otjänst när man springer och polisanmäler företag när man själv klarar sig i lagboken för att man råkar ha ett tillstånd i Danmark och kringgår svensk lag!
Nej du Peder, Winefinder "kringgår" inte svensk lag, utan de har ett upplägg som är fullt i enlighet med svensk lag som den ser ut (och måste se ut) efter Rosengrendomen! Det där med "kringgå" låter faktiskt som Systembolagets och IOGT-NTO:s argumentation, så jag är mycket förvånad att du resonerar så!!!
I det perspektivet "råkar" de inte ha ett tillstånd i Danmark, utan de säljer via ett företag i ett annat EU-land (i detta fall Danmark) eftersom det är vad som är lagligt. Sedan kan det danska bolaget ha svensk ägare, så länge som det är det danska bolaget som säljer till de svenska kunderna, för att säkerställa att det faktiskt rör sig om distanshandel från annat EU-land.
Samma sak gäller de nätvinhandlare som har sin sits i Frankrike.
Borde de låtit bli att polisanmäla? Tja, jag har svårt att tänka mig att någon annan aktör hade valt att göra samma sak som herr Nielsen. Men så har ju Winefinder generellt kört med hög synlighet och buller och bång, medan de flesta andra i branschen väljer att hålla låg profil mot allt annat än sina kunder.