Finns det inte en och annan BiB utan årtalsangivelse?
Kommer mest att tänka på den gamla Châteauneuf:en i deformerad flaska, La Fiole. Den verkar numera ha försvunnit helt från SB, även från BS. Visst, den var mer drickfärdig än annan basnivå-Ch9dP, men inte särskilt imponerande, så jag saknar den inte.
Vega Sicilias Reserva Especial är ju också non-vintage, men det står på etiketten vilka (tre) årgångar som ingår.
Chapoutier gjorde för länge sedan non-vintage Hermitage, men det var före deras (och många andra nordrhônares) kvalitetslyft, och man ska tydligen akta sig för att jaga de flaskorna på auktion, för de lär inte vara särskilt bra.
Det är ju ett jäkla bök för producenterna att spara flera årgångar i tank innan de blandar ihop vinerna, så det ska ju finnas någon särskild poäng med att göra NV. I Champagne beror det ju på att de historiskt hade väldigt stora årgångsvariationer, eftersom de ligger (låg) lite på gränsen för var man kan odla vettiga viner. Så en del årgångar var så pass snipiga att de behövde korrigeras, trots stora mängder dosage.
Jag är en sådan vindrickare som håller koll på årgångstabller och omdömen - jag har verkligen inget behov av att producenterna späder ut toppårgångarna med sämre årgångar för att bli av med allt till samma pris. Jag tycker det är alldeles utmärkt att jag köper de årgångar jag vill ha och låter mindre insatta vinkonsumenter köpa de övriga.