Varnar för nedsättande termer i denna text...
19/1 - 2014 är en mörk dag i min värld. Tofuätarna har gått till samlad attack mot matkulturen och vunnit det första stora slaget. Foie gras är nu tagen ur sortimentet till samtliga av de stora kedjorna som har stått för brett sortiment i norge. Meny, Centra, Ultra och ICA har böjt sig för den "stora massan" (dom är inte så många). Jag kan förstå dom som inte äter Foie gras ur en etisk synvinkel, jag respekterar dom så varför i hela-vete-fältet ska dom förstöra min middag? Lilla extremt idiotiska Norge är bäst på allt, enligt sig själva. Döljer sina egna fel genom att skrika högre om andras; Halalslakt är djurplågeri!, Japanerna fiskar förbjuden val! med mera.
Att dom själva har:
* Gjort det så krångligt för slakterierna att slakta häst så att de flesta har slutat med detta, vilket har resulterat i fler fall av vanskötsel av häst. Vanligt folk har inte haft råd eller möjlighet att avliva en häst som lider. En värre är att det är på gränsen till omöjligt att få tag i hästkött utan de riktiga kontakterna, vilket jag har som tur är.
* Fortsatt att fiska "förbjuden" val, men det är klart att det inte är så viktigt.
* Klubbat säl och ställt sig oförstående till att andra klagar över det.
* Har en laxodlingsindustri som har dragit upp prisen på vild lax till extrema höjder. Att odlad lax sedan blir matad med den samma fisken efter att de har pressat Omega-3 ut ur den (till den vedervärdiga Tran drycken) tystades ner fort.
När De franska ostarna försvann när importskatten på dem sköt i höjden, Hästköttet är svår åtkomligt så kan dom faanimejen skita i att ta min foie gras. Men det är klart, att ta det ut ur sortimentet i Norges största butikker kommer förmodligen välta hela gås och andindustrin. Det Norge har gjort det sista åren strider mot matkulturen