SV: Nu startar bygget
Det där med att isolera i källare är lurigt och något man skall läsa på noga innan man gör, samma sak med att regla trä direkt mot putsad yttervägg vilket är något som en husbesiktningsman direkt skulle ha invändingar emot. Det kan bli mögel, dålig lukt och andra otrevligeter. Vad gäller tryckimpregnerat så får det ALDRIG användas inomhus.
Fuktspärrar av olika slag får absolut inte användas i källare då den förhindrar den naturliga diffusionen genom grunden och låser fast fukt i muren vilket kan ge exempelvis frostsprängningar på vintern.
Vad gäller isolering så skall den generellt alltid läggas på utsidan av källarväggen och inte insidan. Att isolera mot en källarvägg förhindrar värme och luft att röra sig mot väggen. Denna luftrörelse och uppvärmning håller källaren torr och fin och isolerar du kan du plötsligt börja få fuktutfällning i källarväggen och massa tråkigheter som du inte haft förut.
Jag har byggt vinkällare och valde helt bort isoleringen då en källare ändå är isolerad med en tjock yttervägg och marken utanför.
Jag putsade upp väggarna med något som heter gipsputsbruk vilket är lätt att använda även för en amatör och det kan rappas för en snygg rustik "vinkällarkänsla". Väggarna målade jag sedan vita, och här är viktigt att man använder en diffusionsöppen färg som återigen låter fukten gå igenom och vädras ut. -Du kan använda silikatfärg och den finns billigt på exempelvis Biltema.
Andra material som är mycket bra att använda i källare är all sorts keramik då det också har diffusionsöppna egenskaper.
Min källare ligger runt 16 grader året om men det kan diffa någon grad upp och ner på sommar och vinter, mest ökning blir det när vi är många som är i källaren samtidigt av "kroppsvärmen" då skulle jag behövt ett kylaggregat. Men samtidigt så är det bara kortare perioder.
Länken du fick tidigare är ett bra ställe att börja läsa om källare,
kolla den här artikeln först för att få en hum. Såg även att det fanns en del bra gamla trådar på forumet med bra tips om fukt i källare osv...
http://www.byggahus.se/artiklar/inreda-kallare
Bifogar en bild på mitt bygge, är ju fortfarande mycket kvar att göra med inredningen och glest mellan flarrorna men en början...