Jag har då och då sett äldre non-vintage Hermitage från Chapoutier på auktion, men är osäker på om jag sett just texten "Grande Cuvée" och jag vet inte om 187 hör ihop med cuvéen eller är någon annan form av strösiffror. Ärligt talat har jag aldrig hört att äldre Chapoutier-viner, d.v.s. från före Michel Chapoutier tog över, skulle vara särskilt mycket att hänga i julgranen. Någonstans för ett antal år sedan (minns inte var) har jag specifikt läst att de där non-vintage-hermitagerna inte är särskilt bra. Kollar jag Chapoutiers webbplats tycks årgången 1989 vara en milstolpe, och det var då deras vingårdsbetecknade "prestigehermitager" infördes, så alla non-vintage-flaskor är garanterat äldre än så. Om etiketten saknar alkoholangivelse är den förmodligen från mitten av 70-talet eller äldre. Man får väl tänka på det här vinet på samma sätt som den mediokra non-vintage-châteauneufen "La Fiole" (i den vedervärdiga sneda flaskan), fast den här är från Nordrhône.
Grejen med "La Fiole" är väl att "den är färdig att dricka redan när den säljs" genom att de blandar årgångar. Jag skulle alltså inte ha alltför höga förhoppningar, men är man nekrofil kanske man gillar det och är man nyfiken blir man säkert en erfarenhet rikare.