Min tanke är att de preppar för framtiden och vädret som kan bli då. De nya druvsorterna är ändå inte tillåtna i mer än nedanstående appellationer:
"
For now, the only wines that will be allowed to use these grapes are those with the entry-level Bordeaux or the geographic Bordeaux Supérieur labels. The famous appellations of Bordeaux, such as Pauillac and Saint-Émilion, will not be affected."
Sedan måste man också lägga till:
"
Don't expect to see these variety names on a Bordeaux bottle anytime soon. Growers are only being allowed to plant up to 5 percent of their vineyards with them, and can only add up to 10 percent in their final blend of any bottling."
Så 10% av Bordeaux AOC eller Supérieur... Nog för att det görs mycket av den varan men det är ju den som är mest svårsåld i dagsläget. Jag har inga direkta källor på det tyvärr men det anses väl vara ett allmänt känt problem att de stora namnen drar iväg uppåt och övriga får allt svårare att sälja sitt vin?
Därmed inte sagt att jag inte gillar det!
Särskilt att de inkluderar en druvsort från 1870-talet OCH Bordeaux pekar i en riktning som är mycket spännande! Kan det bli en ny appellation här någonstans? Skulle det kanske finnas en affärsmöjlighet att sälja vin som är distinkt annorlunda mot vanlig Bordeaux men som ändå kan bära med sig områdets kvalitetsstämpel?