Hej!
Nybörjare är kanske inte rätt ord då jag druckit vin en längre tid och då främst rött.
Har samlat på whisky en längre tid men skulle nu även vilja bygga en vinkällare då jag har ett rum över.
Dock har jag väldigt dålig koll på viner överlag och skulle gärna vilja lära mig lite mer.
Har ni någon bok eller blogg eller liknande som ni brukar följa och skulle kunna rekommendera för att fördjupa sig lite och lära sig mer om olika druvor och distrikt.
Kul att du registrerat dig på forumet och söker kunskap här. Du är mycket välkommen!
Vinboksmässigt så gillar jag
The Wine Bible skrivet av Karen MacNeil som hittas för några ynka hundralappar. Heltäckande och lättläst bok som du med fördel kan ta fram i samband med att du testar ett nytt vin från någon av världens vinregioner. Finns visserligen inte på svenska, men det är lätt engelska å andra sidan.
I övrigt så är mitt tips att börja prova vin med andra. Dels är det lärorikt, men det är också en trevlig social aktivitet som kommer att ge dig många trevliga stunder. Det är heller inte fel att engagera sig i exempelvis
Munskänkarna som erbjuder bra kurser och vinprovningar för en billig peng.
Jag tycker det bästa för att lära sig vin är att låta intresset leda en i den riktning man finner intressant och inte stressa med att lära sig allt på en gång, för vinvärlden är enorm om man vill kunna det mesta. Annordna lite provningar hemma med nära och kära och låt personalen på Systembolaget hjälpa dig att välja ut lite intressant vin – eller ännu hellre, fråga här på forumet – alternativt sök runt bland gamla trådar då liknande frågor har ställts innan och det finns säkerligen mängder av information att hitta.
Varje gång du dricker ett nytt vin så kan du med fördel läsa på lite i din nyinköpta bok. Man tenderar att lära sig som mest när man samtidigt som man läser på kan insupa lite ädla droppar från samma område. För mig så blir det både roligare och mer pedagogiskt.
Lycka till!