This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Några tips:
Film: Somm filmerna (finns 2)
Pod: Dela en flaska och vinpratarna
Bok: Marnie Old: Stora boken om vin, Alf Tumble:vin med adress
Tidning: Livets goda
Filmen är riktigt bra. Boken är rätt usel.Ingen som nämnt Sideways?
Det verkar vara en vettig plan! I början är det repetition och ännu mer repetition som ger resultat; det finns alldeles för många vinregioner i världen för att man ska kunna ta till sig allt på en gång, så prova brett och fördjupa dig i ett senare skede. Och då menar jag "senare" som i X antal år... Det tar mycket tid att verkligen banka in kunskapen, men ett tips är att börja med Europa och de gamla hederliga vinländerna där. Många länder ute i Nya världen har modellerat sina vingårdar efter Europas stora namn, så har man en grundläggande förståelse för en klassisk Bordeaux-blandning så är det mycket lättare att förstå varför t ex Sydafrika har viner med Cabernet S, Merlot, Cabernet Franc och Petit Verdot! Eller varför inte trotjänaren Foot of Africa, med Shiraz/Viognier i blandningen?Jag har kommit fram till att jag troligtvis inte kommer ha tid och sitta och beta av en farlig massa litteratur även om mycket verkar intressant så jag tänkte i alla fall börja med en bok som man kan ha lite som ett uppslagsverk när man dricker något vin för att lära sig mer om det.
Jag är beredd att instämma. Både The Wine Bible och The World Atlas of Wine är bra och kompletterar varandra. Den förstnämnda är lättläst och går i princip att läsa från pärm till pärm, även om det är mer lämpligt att läsa ett kapitel åt gången i samband med att man fördjupar sig lite i regionen. The World Atlas of Wine är bra att ha som referens, precis som det mesta som Jancis varit inblandad i.Stora boken om vin vet jag inget om. Av de två andra så tror jag att The wine bible är den som är nyttigast för dig om du bara ska ha en bok - den är omfattande och tar upp många olika aspekter av vin, medan atlasen fokuserar mer på geografin. Du borde dock köpa båda tycker jag - att ha bra kartor lär man sig mycket av.
Då är The wine bible samt Stora boken om vin beställd.
Tack för alla tips, där lär komma fler frågor och diskussioner framöver
Den sistnämnda finns i svensk översättning.Någon som vet om det finns motsvarande "The wine bible" eller "the world atlas of wine" fast på svenska?
Fast det är inte senaste upplagan. Alltför mycket har nog inte förändrats dock.Den sistnämnda finns i svensk översättning.
http://www.bokus.com/bok/9789174013214/atlas-over-varldens-viner/
Bumpar första bästa tråd i sökfältet... Har en fråga angående provning. För mig som nybörjare; finns det ett generellt tillvägagångssätt när man "standard"-provar viner?
Det jag menar är om man brukar öppna flaskan och slå upp i ISO-glas och göra sina provningsnoteringar direkt? Jag tänker mig att vissa stramare/kärvare viner mår ju bra av att luftas ett tag, brukar man ta hänsyn till det och dekantera innan eller behandlar man alla viner "lika"? Eller är det kanske till och med så att man testar direkt från flaska och sen reviderar sitt omdöme efter att det stått ett tag? Tycker det är svårt att hitta en konsekvent och rättvis metod när man provar hemma.
-Precis så sa jag också en gång i tiden... Vänta du bara
Jag försöker utgå ifrån det vinet jag dricker och har ofta ålder och "lagringsduglighet" i åtanke. Är det ett riktigt ungt vin så dekanterar jag vinet cirka 2 timmar på karaff och sedan tycker jag att unga viner oftast behöver provas över några dagar (om det finns kvar något i flaskan efter första kvällen, är det riktigt gott brukar det mesta försvinna redan då). Sedan har jag upptäckt att jag ofta behöver tid med ett vin för att hitta dofter och smaker. Under en vinprovning så tycker inte jag själv att jag hittar alla nyanser som jag hittar under en kväll då jag endast dricker ett vin. Sedan skulle jag inte använda ISO glas hemma, utan de glas som jag tror bäst framhäver doft och smak för det aktuella vinet.Bumpar första bästa tråd i sökfältet... Har en fråga angående provning. För mig som nybörjare; finns det ett generellt tillvägagångssätt när man "standard"-provar viner?
Det jag menar är om man brukar öppna flaskan och slå upp i ISO-glas och göra sina provningsnoteringar direkt? Jag tänker mig att vissa stramare/kärvare viner mår ju bra av att luftas ett tag, brukar man ta hänsyn till det och dekantera innan eller behandlar man alla viner "lika"? Eller är det kanske till och med så att man testar direkt från flaska och sen reviderar sitt omdöme efter att det stått ett tag? Tycker det är svårt att hitta en konsekvent och rättvis metod när man provar hemma.