m_trobeck
Ständigt sökande. Rotlös.
Jag har länge försökt komma iväg till Oaxen slip. I går hade jag den turen att lurad av min fru och mina föräldrar och hämtad från jobbet för direkt skjuts till Djurgården och bokat bord. Tydligen hade de hemlighållet detta för mig i någon månads tid.
Oaxen slip är en enklare bistrorestaurang där rätterna serveras på uppläggningsfat och är gjorda för att dela mellan hela sällskapet.
Vi började med att dela på:
- Grillad bläckfisk med vitlökskräm & krassesallad
- Krabbsallad med krondillsinlagd rotselleri & endive på rostat surdegsbröd
- Tartar på hjortinnanlår från Östermalma med inkokt svamp & rostad jordärtskockskräm
- Sotad löja med löjromssås
Samtliga rätter var gjorda med precision och med bra råvaror. De som stod ut som extra mumsiga var bläckfisken och Tartaren
Till huvudrätt delades det på :
- Ugnsgrillad kungskrabbarm
- Kungsflundra i bit med tomat, dill & bryntsmörvinägrett
- Grillad Oaxenoxkorv med grönkål, äpple & senap
- Vildand från Ornö, grillat bröst & ragu på låret med pumpa & ingefärssyltade trattkantareller (Kan innehålla hagel)
Detta tillsammans med tiibehör:
- Sallad med grillad spetskål, yoghurt, dill & fläderkapris
- Varma bönor med persilja, vitlök & citron
- Pumpastomp med inlagd pumpa & rostad vitlök
- Rosmarinrostade morötter med yoghurt & brödfras
- Rostad potatis
Allt var gott, Vildanden tillsammans med pumpastompet blev en direkt klassiker. Vem kunde sen tro att morötter kunde vara så gott.
Under hela middagen drack vi ett gott vitt vin från Jura med massor av toner av sherry och krut. Tog inte namn på vinet eller smaknoter. Jag bara njöt av hela kvällen med fantastiskt sällskap!
Efterrätten blev ett glas portvin tillsammans med Romkokta russin med nötkaka, hackad choklad & vaniljglass
Allt som allt, en riktigt bra och härlig restaurang med bra och trevlig service. Fina råvaror som behandlas på det sättet som de förtjänar.
Oaxen slip är en enklare bistrorestaurang där rätterna serveras på uppläggningsfat och är gjorda för att dela mellan hela sällskapet.
Vi började med att dela på:
- Grillad bläckfisk med vitlökskräm & krassesallad
- Krabbsallad med krondillsinlagd rotselleri & endive på rostat surdegsbröd
- Tartar på hjortinnanlår från Östermalma med inkokt svamp & rostad jordärtskockskräm
- Sotad löja med löjromssås
Samtliga rätter var gjorda med precision och med bra råvaror. De som stod ut som extra mumsiga var bläckfisken och Tartaren
Till huvudrätt delades det på :
- Ugnsgrillad kungskrabbarm
- Kungsflundra i bit med tomat, dill & bryntsmörvinägrett
- Grillad Oaxenoxkorv med grönkål, äpple & senap
- Vildand från Ornö, grillat bröst & ragu på låret med pumpa & ingefärssyltade trattkantareller (Kan innehålla hagel)
Detta tillsammans med tiibehör:
- Sallad med grillad spetskål, yoghurt, dill & fläderkapris
- Varma bönor med persilja, vitlök & citron
- Pumpastomp med inlagd pumpa & rostad vitlök
- Rosmarinrostade morötter med yoghurt & brödfras
- Rostad potatis
Allt var gott, Vildanden tillsammans med pumpastompet blev en direkt klassiker. Vem kunde sen tro att morötter kunde vara så gott.
Under hela middagen drack vi ett gott vitt vin från Jura med massor av toner av sherry och krut. Tog inte namn på vinet eller smaknoter. Jag bara njöt av hela kvällen med fantastiskt sällskap!
Efterrätten blev ett glas portvin tillsammans med Romkokta russin med nötkaka, hackad choklad & vaniljglass
Allt som allt, en riktigt bra och härlig restaurang med bra och trevlig service. Fina råvaror som behandlas på det sättet som de förtjänar.