I ett pressmeddelande berättar Moët Hennessy (alltså LVMH) att de har köpt 50% av Armand de Brignac av Jay-Z, och samtidigt ingått ett globalt distributionsavtal gällande denna spraylackerade skumpa.
I den
svenska pressen står det att Jay-Z säljer hälften, vilket ju är ungefär samma sak, men det framgår inte tydligt att han har kvar de övriga 50%. Pressmeddelandet beskriver däremot det hela som ett partnerskap, så det är inte så att Jay-Z lämnar.
2014 hade jag i den här tråden lite frågetecken kring vad Jay-Z egentligen hade köpt (varumärket Armand de Brignac?), eftersom champagnehuset Cattier (som stod för produktionen) fortfarande finns. Jag ser inget förtydligande i den här pressreleasen, eftersom det bara står om "Armand de Brignac" och inte något företagsnamn.
De senaste decennierna har ju LVMH varit piggare på att ägna sig åt "asset stripping" genom att köpa krisande champagnehus och plocka av dem sina vingårdar (och sedan sälja produktionsanläggningar, flasklager och varumärke vidare), än att betala för ytterligare varumärken. Så lite förvånad är jag över denna transaktion. Fast Armand de Brignac kanske är ett större namn än jag insett i andra kretsar än de klassiskt champagneintresserade? Efter den inledande ganska negativa uppmärksamheten i champagne- och vinnördskretsar har jag inte sett eller hört särskilt mycket om dem under senare år.