Tråkigt att höra att den inte faller på läppen. Det var i och för sig länge sen jag var inne på starka belgare men jag vill minnas både Rochefort 10 och abt 12 som riktigt bra. Jag lyckades åtminstone sporra mig själv till att beställa ett 24-pack abt 12 att följa över några år. Nu blir jag lite sugen på rochefort också men hur mycket belgiskt i klosterstil orkar man med egentligen..Det stämmer inte. I så fall kan man kanske på sin höjd jämföra den med Rochefort 10, men den är inte lika gott enligt mig och flera andra när man kikar runt lite. Har aldrig sett det här påståendet någonstans, men den finns kanske ändå.
Hur som så har jag ändå visst fog för det jag skrev. Så vitt jag förstått det så bryggde St Bernardus St Sixtus öl på entreprenad under en längre tid och de använder Sixtus husjäst fortfarande. Eftersom öl av den här typen bygger så mycket på esterprofil borde det väl vara av viss (läs stor) betydelse. Westvleteren 12 verkar också ha utgångspunkt i samma grundrecept (https://belgium.beertourism.com/belgian-beers/st-bernardus-abt-12). Vad gäller huruvida jämförelser dem emellan faktiskt görs så räcker det med en snabb googling för att finna exempel och det goda aggregerade omdömet på ratebeer tyder på att den är förhållandevis uppskattad.