This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ursäkta mina nybörjarfrågor. Får funderingar hela tiden.
Okey. Så, finns det viner från Bordeaux för några hundringar, som är lika bra som de för 2500 flarran?
Det är en smaksak och dessutom en fråga om lagring i många fall. Men det finns många bra viner för några hundringar, åtminstone i bra årgångar. Man får testa sig fram, googla osv.
Finns det något område i världen, där cabernet sauvignon och chardonnay trivs bäst? Eller rättare sagt, vilket land har det gynnsammaste klimatet för att odla dessa druvor? Är det lättare att lyckas i USA jämfört med Frankrike t.ex?
Känner mig jättetjatig. Men vad jag är ute efter lite, är om klimatet i Kalifornien är mer gynnsamt för att odla vin jämfört med Frankrike? När det gäller Champagne, så verkar ju årgångar spela stor roll. Inbillar mig att klimatet inte varierar så mycket år från år i Kalifornien.
Känner mig jättetjatig. Men vad jag är ute efter lite, är om klimatet i Kalifornien är mer gynnsamt för att odla vin jämfört med Frankrike? När det gäller Champagne, så verkar ju årgångar spela stor roll. Inbillar mig att klimatet inte varierar så mycket år från år i Kalifornien. Hörde en gång en meteorolog, som sa att det är nästan samma väder varje dag i Kalifornien.
Har du kollat om det finns en Munskänksförening i närheten av där du bor? Kanske kunde det vara en idé att du går någon grundläggande kurs där? Kurserna och kursmaterialet brukar vara rätt bra och systematiskt uppbyggda, och ger en lämplig introduktion och viss bredd i vinkunskaper. Har man ett specialintresse för en viss vintyp eller tycker om "fine wine" kanske man efter ett tag "växer ur" åtminstone de mindre Munskänkssektionerna. Men, som sagt, de brukar vara en bra introduktion.Ursäkta mina nybörjarfrågor. Får funderingar hela tiden.
Du behöver inte ursäkta. Det är bara bra med frågvisa medlemmar. Om inte någon frågar och undrar saker så dör forum av det här slaget.Ursäkta mina nybörjarfrågor. Får funderingar hela tiden.
Okey. Så, finns det viner från Bordeaux för några hundringar, som är lika bra som de för 2500 flarran? /QUOTE]
Mölstad skriver
"Att jämföra ett vin för 60 kr med ett för 100 är enkelt. För dessa 40 kr får faktiskt producenten fem gånger mer betalt för innehållet i flaskan. Och det säger sig självt att det ger bättre kvalitet. Men sedan blir det knepigare. Upp till 200 kr köper jag idén om att mer betalt per flaska kan skapa större möjligheter till ett bättre vin. Men jag vill påstå att över 300 kronor går det inte att göra bättre vin – hur mycket producenten än anstränger sig med hantverk i vingård och vinkällare. Därefter handlar det alltså om varumärke, status, storytelling, en lång lyxig historia och allt annat som inte har att göra med hur vinet är gjort"
https://www.svd.se/hur-mycket-ar-det-vart-att-betala-for-ett-vin