Angående temperatur så vill jag uppmärksamma på att temperaturen kan skilja sig markant från inställt börvärde.
I min stora och välfyllda Dometickyl skiljer det dig ca 4 grader mellan botten och toppen. Ställer jag in på 12 så är det 12-13 grader i botten och 16-17 grader i toppen.
Sneglar du på ett alternativ med olika temperaturer så får du det "automatiskt". Lägg de du vill ha svalt längst ner helt enkelt. Ditt alternativ B blir nog snarare 4 tempzoner i praktiken. 12-16 för den låga och 16-20 för den höga.
Med reservation för att din kyl kanske klarar att hålla jämn temperatur bättre än min. Oavsett så skulle jag kolla det. Samma gäller luftfuktigheten för övrigt. Min är betydligt torrare än utlovat och jag har ställt in ett glas vatten... Med det sagt så har jag druckit fantastiska viner som lagrats 8 år på den översta och varmaste hyllan (16-18 grader), så du behöver inte ha ångest över det som jag fick när jag mätte temperaturen första gången.
Röstar på alternativ A fast det är snålt med utrymme för mina behov. Att dela in på smaktyp känns besvärligt i längden och eftersom vinet utvecklas så blir det problem men du kanske kan flytta relikerna till en hylla märkt
@Daniel A.
Sorterar själv i första hand på producent med undantag för att jag har en riktig gayhylla med rosé. Tycker fördelarna överväger nackdelarna. För att välja vin kollar jag i första hand i CT istället för i hyllorna.