Min gräns i detta ligger upp till 5-600kr sen vad trådskaparen åsyftade till uppkomsten av tråden ska jag låta var osagt
Kul tråd och bra fråga - jag gick tillbaka till början för att kolla vad trådskaparen åsyftade och insåg sen att det var jag som var trådskaparen! oh, well.... tar mig själv några frihetsgrader i rekommendationerna. Dyrast högst upp sedan i fallande ordning efter pris på SB hemsida, mellan 3-600 kr:
Failla Lola Vineyard - gör riktigt seriösa pinot:er från USA som vinner väldigt mycket på litet lagring. Aldrig blivit besviken på deras viner.
Failla Savoy vineyard är nog den jag skulle pröva. Både Littorai och Radio Coteau gör grymma PN från denna vingård. Håller för övrigt med
@buteljen om tipset på La Neblina.
Rhys . Bearwallow - också en toppenproducent som gör lagringsbara PN från Kalifornien. 2014 års version av denna har jag i källaren och den är galet bra. Litet billigare och gjort i en mer tillgänglig stil men mycket smarrigt:
Alesia PN
Vincent Girardin Les Santenots 1er cru Volnay - släpps på fredag. solid Bourgogneproducent kanske mer känd för sina vita viner. Jag gillar deras röda också.
Felton Road Bannockburn - en klassiker som fick många att upptäcka kvalitets-PN från Nya Zeeland. ingen aning hur de senare årgångarna blivit men borde vara ett säkert kort.
Håller också med om tips på viner från Kutch och Philip Kuhn ovan.
Älskar alla viner från Kershaw i Sydafrika, deras chardonnayer, deras Syrah och deras
Kershaw Elgin Pinot Noir Clonal selection
En favorit i Oregon som alltid gör elegant PN och som var en av de första att odla i USA (2:a generationen driver nu vingården) är
Eyrie
Marsannay är en underskattad appellation i Bourgogne. Clos du Roy är en av de bästa lägena och Jean Fournier en av de bästa producenterna. Dessa ska nog ha tio år i källaren:
Jean Fournier Marsannay Clos du Roy
Bouchard Pere & Fils är ju serösa negocianter och jag gillar Les Lavières. Denna är nog ganska prisvärd för Bourgogne:
Bouchard Savigny-les-Beaune 1er cru Les Lavières
Mer Central Otago - skådespelaren Sam Neill gör mycket goda och eleganta PN:
Two Paddocks