SV: Portugal
Har kommer nagra intryck och tips om Lissabon, baserat pa mina erfarenheter under ett tiotal korta arbetsresor mellan 2008 och 2011.
Det finns manga vinbutiker I centrum av Lissabon, men jag ar skeptisk till deras satt att lagra gammal vintage port staende i rumstemperatur. Visst, utbudet ar ofta bra, med en massa olika argangar, men jag har aldrig vagat kopa. Enligt min erfarenhet har de dessutom en tendens att vara forhallandevis dyra. Dessa butiker ar dock intressanta att besoka, och ofta bjuds det pa smakprov. Langre bort fran absoluta centrum finns battre vinbutiker.
Jag foredrar dock att kopa vin och portvin I stora supermarkets (tex I kopcentret Colombo, eller El Corte Ingles). Dessa har ok utbud och bra priser, samt sval temperature och kortare “hylltid”. Ibland kan man t.o.m. hitta riktigt intressanta greijer som over 10 ar gammal Collares. El Corte Ingles har dessutom en intressant “gourmet avdelning” med ett temperaturkontollerat rum med mera exklusiva viner och portviner. Tips: testa rod Vinho Verde…ofta riktigt spannande smakupplevelser for en spottstyver.
Portvinsinstitutet som rekommenderas av chambertin ovan, haller jag med om att ar vart ett besok. Likasa lonar det sig att titta in I Vini Portugals lokal Sala Ogival vid Praça do Comerçio. Dar far man valja 3 viner (av ett varierande utbud pa ca 50 viner) att prova gratis (mot att man skriver ned sina intryck pa en blankett). Om personalen marker att du har ett storre vinintresse an medel-turisten som tittar in, kan det handa att de plockar fram ytterligare godheter fran under disken (jag blev bjuden pa en valdigt god Carcavelos senast jag var dar).
Har inte koll pa finrestauranger i Lissabon, men om man vill fokusera pa vin ar Chafariz do Vinho ett mysigt stalle (i ett gammalt vattenreningsverk, el. dyl.) med ganska enkel mat, men bra vinutbud och mojligheten att bestalla flights med olika viner till maten. Pa gatan som leder upp till restaurangen (ifall jag inte minns fel...kan aven vara en parallellgata) finns dessutom en trevlig och bra vinbutik/bar som jag inte kommer ihag namnet pa.
Trevlig resa!