Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Priser - observationer, reflektioner (och kanske lite gnäll)

katho27

Medlem
Funderar lite på det här med priser och hur detta kan diskuteras..

En skulle ju önska sig att kunna slippa behöva fundera över qpr, "var gränsen går", när det är dags att bryta en vertikal för att det blivit för dyrt (etc. etc.).

Tänk att enkom kunna fokusera på vad en vill köpa, lagra och dricka. Men iaf min verklighet, även om jag ofta lyckas tränga bort det i själva klick-ögonblicken, innebär att jag bör/borde ha mer fokus både på priser, prisutveckling (och budget per given tidsenhet).

Tänker också att (oombedda) samtal om priser ibland kan lägga en våt filt över en forumdiskussion där någon bara vill förbli genuint glad över att ha fått tag i något den druckit, letat efter eller köpt för att den verkligen velat ha just det vinet.

Skulle det därför kanske finnas utrymme för en separat tråd för den som intresserar sig för eller behöver lufta och dryfta prisfrågor?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad är det egentligen du vill diskutera? Ingen annan än du själv vet väl hur stor din vinbudget är, var din smärtgräns går när det gäller pris per flaska, eller om du blir gladare av några få men riktigt bra flaskor eller många OK flaskor?
Om du vill veta vad viner kostat på SB i tidigare årgångar, t.ex. i syfte att bojkotta de som du tycker har stigit för mycket i pris, kan jag rekommendera http://vininfo.org/
Om det är hjälp mot "shopaholic"-beteende du efterfrågar, finns det nog andra diskussionsforum att vända sig till.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ingen orsak! Hoppas du förmår att välja viner på ett sätt som skänker mer njutning genom innehållet i flaskan än de förorsakar ångest p.g.a. priset!

Trådskapare
katho27

katho27

Medlem
Tack!
Och hoppas likaledes att du @vintomas hittar något boende i kalifornien som du tycker ligger inom rim och reson, vilket du bara själv kan avgöra, trots att priserna enligt uppgift gått helt bananas även i halvattraktiva lägen (för referens, se annan tråd nyligen).

Kapar en gammal tråd!

Jag hänger en del på danska vinauktioner (oftast utan att köpa så mycket) och det känns som något har hänt. Priskompassen känns riktad rätt nedåt. Jag googlade på "finewine index" och det verkar vara en riktig trend som har pågått en tid utan att jag märkt det. Det verkar som prisfallet korrelerar med räntehöjningarna i världen post-corona. Det finns helt enklt inte lika mycket pengar i omlopp för att köpa vin gissar jag?

1740665585253.png

Blir intressant att se hur detta påverkar bolagets försäljning, där priserna har rätt mycket eftersläpning. Under lång tid har det oftast förmånligt att köpa finewines på SB. Antar att det till stor del har berott på att priser förhandlats och ordrar skrivits långt i förväg. Sedan hann världsmarknadspriset stiga (och svenska kronan falla) innan vinerna verkligen såldes. Nu pekar både valutan och priserna åt helt andra hållet. Jag gissar att det kommer bli en del hyllvärmare till helt fel priser inom kort?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alkoholkonsumtionen i världen sjunker, och det är dagens unga som är skyldiga. Sen kan man alltid skylla på kinesernas ändrade konsumtionsvaror och Australiens strafftullar på vin. Men, de huvudsakliga orsakerna är minskad konsumtion av alkohol.

Nästan bara dyr Bgn och Champagne som fortsätter stiga i pris medan i princip alla andra prisindex sjunker. Men, om man ser på det med mindre rosa glasögon, så har priserna skenat med galenskap sedan jag var ung vinnörd. Det var på den tiden då Pétrus och La Tâche kostade hårresande 2000 kr flaskan. Mouton kostade 880 kr och Château Canon 390...

Pga inflation, så är dessa priser naturligtvis inte möjliga att önska efter, men, nog kan man få tag i rävligt bra viner på auktion och från tex södra Frankrike till bara några hunkor per underbar butelj.

Jag menar, visst är det stiligt med handväskor från Hérmes, men det kan vara oerhört stiligt också med en väl vald handväska från Blue Wolf eller Michael Kors.

Oavsett: på auktionerna världen över sjunker de flesta slagpriserna. Och som vindrickare hejjar jag naturligtvis på denna utveckling. För alla dem som investerat i vin eller i fonder som investerar i vin, är det naturligtvis mindre roligt.

Mitt mantra: vin är till för att drickas 😤

Bastardo

Medlem
Alkoholkonsumtionen i världen sjunker, och det är dagens unga som är skyldiga. Sen kan man alltid skylla på kinesernas ändrade konsumtionsvaror och Australiens strafftullar på vin. Men, de huvudsakliga orsakerna är minskad konsumtion av alkohol.

Nästan bara dyr Bgn och Champagne som fortsätter stiga i pris medan i princip alla andra prisindex sjunker. Men, om man ser på det med mindre rosa glasögon, så har priserna skenat med galenskap sedan jag var ung vinnörd. Det var på den tiden då Pétrus och La Tâche kostade hårresande 2000 kr flaskan. Mouton kostade 880 kr och Château Canon 390...

Pga inflation, så är dessa priser naturligtvis inte möjliga att önska efter, men, nog kan man få tag i rävligt bra viner på auktion och från tex södra Frankrike till bara några hunkor per underbar butelj.

Jag menar, visst är det stiligt med handväskor från Hérmes, men det kan vara oerhört stiligt också med en väl vald handväska från Blue Wolf eller Michael Kors.

Oavsett: på auktionerna världen över sjunker de flesta slagpriserna. Och som vindrickare hejjar jag naturligtvis på denna utveckling. För alla dem som investerat i vin eller i fonder som investerar i vin, är det naturligtvis mindre roligt.

Har du skaffat ett intresse för handväskor, Stefan? ;) Då tycker jag att det viktigaste är, att de håller vikten för minst sex flaskor rejäl rödtjut …

Magikern

Medlem

Stiger röd Bgn fortfarande i pris? I princip alla Grand Cru vinerna som jag köpt sedan 2019 har stått stilla på andrahandsmarknaden. Man får igen vad man gett men inte mer än så.

Barolo och vissa Italienska viner verkar ha ökat en del däremot. Vina Tondonia Gran Reserva 94 är ett annat vin som jag funderar på att sälja på grund av prisökning.

En kul anekdot när det gäller priser är att årgång 82 av Grand Puy.Lacoste och Lafleur kostade exakt samma belopp när de först dök upp på marknaden. Där kan man tala om att vinna eller förlora ett lotteri genom att välja rätt vin. för långlagring.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stiger röd Bgn fortfarande i pris? I princip alla Grand Cru vinerna som jag köpt sedan 2019 har stått stilla på andrahandsmarknaden. Man får igen vad man gett men inte mer än så.

Barolo och vissa Italienska viner verkar ha ökat en del däremot. Vina Tondonia Gran Reserva 94 är ett annat vin som jag funderar på att sälja på grund av prisökning.

En kul anekdot när det gäller priser är att årgång 82 av Grand Puy.Lacoste och Lafleur kostade exakt samma belopp när de först dök upp på marknaden. Där kan man tala om att vinna eller förlora ett lotteri genom att välja rätt vin. för långlagring.
Mer specifikt: Prestigeviner från Bgn, Bdx, Champagne, Napa osv fortsätter stiga i pris. Sedan handlar det ju också om hur man sätter baseline mfl jämförelser. Men, generellt går priserna ned på världens auktioner. Det pratas om att de flesta Bdx-slott kommer måsta sänka sina ep-priser.

La vie, la vu!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja ja, en massa tjat om prisökningar, men de här var nog de sjukaste jag sett? Bonneau du Martray Corton-Charlemagne för 6 799 kr - föregående årgång gick för 2 795 kr.
Var inne i den här tråden för första gången på ett tag, klickade på länken, och kunde konstatera att nu står priset på 7299 kr snarare än 6499 kr för just detta vin i årgång 2020! :eek: Intressant med tanke på att de är största vingårdsägaren av Corton-Charlemagne snarare än en liten nisch-kultaktör med bara 1-2 fat att sälja! Då är de trots allt beroende av en hyggligt stor volym av köpare per vin, på ett annat sätt än kultproducenterna som alltid har för få flaskor oavsett pris. Jag köpte flera 00-talsårgångar när de låg på drygt tusenlappen, men den senaste flaskan var år 2016. Då kostade de i runda slängar en Dom Pérignon, nu kostar de i stort sett tre DP, och väldigt få tycker ju att LVMH höjer priserna för lite. Jaja, hoppas att de hittar sina nya kunder på den prisnivån. Och gör de inte det kommer nog ingen att tycka synd om dem.

Om den senaste tidens ökning av kronkursen står sig, bör vi kunna se en påverkan på vinpriserna i Sverige om kanske 3-6 månader, om man ska gissa på den framförhållning importörer och SB har vad gäller prissättning.

På tal om att @Adam Frisch skrev om kommersiella svårigheter i Kalifornien (redan före det började glunkas om bojkott av amerikanska varor på vissa marknader), lade jag märke till en ny artikel på robertparker.com av Joe Czerwinski - Napa Valley: Styles and Pricing in Flux - https://www.robertparker.com/articles/wDposfoP25ZyuYKY3/napa-valley-styles-and-pricing-in-flux (kräver inloggning)
Några av de saker han skriver är: With both tourism and overall wine demand sagging, plus a large crop from 2023 waiting in the wings, there were a few scattered vineyards that weren’t even harvested in 2024... With that perception of surplus in mind, deep-pocketed growers have pulled the trigger on vineyard redevelopment, taking marginal vineyards—largely due to red blotch—out of production temporarily. ... Despite an irregular 2022 vintage and bountiful 2023 and 2024 harvests, Napa Valley producers have been publicly holding their prices steady. In an ego and brand-driven world, any move to lower prices tends to be interpreted as an admission of failure or at least weakness. That doesn’t mean prices aren’t softening—just that it will take some work on the part of consumers. Deals are often made available only to a limited number of retailers or for limited time windows.

Den genomsnittliga vinflaskan från Napa uppgavs kosta $108 i konsumentledet år 2023, enligt en enkätundersökning.
Att hålla fast vid en sådan prissättning när det finns druvöverskott, låter helt snurrigt. Bordeaux har alltid varit ganska "cykliskt" vad gäller prissättning.

Toppen