Bastardo
Medlem
Jag tycks inte förmå mig själv att skriva här så ofta, men jag får väl försöka bättra mig!
Under helgen har det blivit ett par blandade viner, men det är utan anteckningar och således ur minnet:
2015 De Grendel op die berg Chardonnay:
Blekt citrongul utan några slags gröna stråk alls, trots den ringa åldern. Doften är krämigt jästig med hintar av gamla ekfat, nektariner, ananas och mycket sten. En aning knutet första kvällen och bättre idag; smaken är mycket riktigt så där jästig och fet som man kan få i vissa Chardonnay-viner, men ovanpå finns en så fräsch och skarp syra att det lyfter bort den tunga kroppen. Igår var det mest sötaktig citrusfrukt à la nektarin, idag är det mer nyanserat med citronskal, citronkött, äpple, kalksten, ett eko av ek (tänk ett gammal fartygsskrov) och med mer jäst. Väldigt trevligt faktiskt och till ett ringa pris. Kan säkert bli roligare med ett år eller två i källaren!
13,5% känns precis lagom för den här paradoxalt tung-lätta historien!
Det här vinet hade nedsatt pris ett tag sen. Likaså deras Merlot. Det vita vinet är helt ok, men jag skulle aldrig betala 179 kr per flaska för den.
Hur kommer det sig att i Sydafrika kostar vinet cirka hälften vad den kostade förut i Sverige? Och vinerna från Nya Zeeland är ofta även lite billigare i Sverige än hemma vid. I så fall tar importörerna hutlöst betalt för lite bättre vinerna från Sydafrika.