Vingubben
Medlem
Du tänker dubbel bokföring. Pragmatiskt om något.Nej jag tänker nog lite längre än så!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Du tänker dubbel bokföring. Pragmatiskt om något.Nej jag tänker nog lite längre än så!
.
Jag vet krögare som har införlivat deras privata vinkällare in i bolaget utan större problem.
Har för mig att Barsac Vinbar införlivade delar av sin privata vinkällare till restaurangen vid öppning. Någon som har kontakt med Barsac eller vet om de finns här på forumet?
Låg summa??Vad tror ni om denna variant?
"Ge" vinerna till vår danska vän. Den danska vännen säljer sedan vinerna i egenskap av privatperson från danmark till vårt företag till en mycket låg summa och skriver kvitto.
Jag tänker att det väl inte spelar någon roll vilken summa, vår vän får väl sälja vinerna till vilken summa han vill? Det kan vara 1 kr per flaska typ.Låg summa??
Tanken är god och förståelig, men den som är lite konspiratoriskt lagd skulle eventuellt hävda att det är en form av penningtvätt.Vad tror ni om denna variant?
"Ge" vinerna till vår danska vän. Den danska vännen säljer sedan vinerna i egenskap av privatperson från danmark till vårt företag till en mycket låg summa och skriver kvitto.
Om du mot förmodan får en fråga från extern part (skatteverket, revisor, myndighet) varifrån vinerna kommer och till vilket pris de köpts in lär det bli en del följdfrågor om ditt svar är "min danske vän sålde de till mig för 1 kr flaskan"; "Och hur fick din danske vän tag på flaskorna? Hur vet du att de inte är stulna?".Jag tänker att det väl inte spelar någon roll vilken summa, vår vän får väl sälja vinerna till vilken summa han vill? Det kan vara 1 kr per flaska typ.
Tanken är god och förståelig, men den som är lite konspiratoriskt lagd skulle eventuellt hävda att det är en form av penningtvätt.
Varför vill du få in den privata vinkällaren i bolaget?
Ska definitivt kolla upp detta, låter intressant.Eventuellt skulle det kunna fungera om du tillskjuter vinkällaren som ett ovillkorat aktieägartillskott (i praktiken en gåva, men med ett åsatt värde), givet att du kan styrka hur du har kommit över vinerna samt vilket värde de betingar.
Tänk på att om vinerna inte blir sålda och du vill konsumera vinerna själv så är det inte bara att plocka tillbaka vinerna från företaget hur som helst.För att det är kul att kunna erbjuda lite ovanliga och spännande viner, som vi inte har möjlighet att köpa in på ett bräde in i företaget idag.
Då blir det skatt på vinsten i bolaget Vid hög summa får du pengarna ¨skattefritt¨!Jag tänker att det väl inte spelar någon roll vilken summa, vår vän får väl sälja vinerna till vilken summa han vill? Det kan vara 1 kr per flaska typ.
Restauranger med serveringstillstånd får inte köpa från utlandet, till skillnad från privatpersoner. Det krävs partihandelstillstånd för att göra det. Jag blir inte förvånad om det sker ändå, även av okunnighet, men det är definitivt inte ett sätt att göra en transaktion OK enligt svensk alkohollagstiftning.Vad tror ni om denna variant?
Hej,
Det finns inget lagligt sätt att göra detta på. Vi kollade upp alla alternativ som finns och inget gäller. Så fot det är alkohol inblandat så är det kört. Vi startade företaget, köpte våra "dyra" viner på systembolagets auktion (helt ok) under månaderna innan vi öppnade så vi hade lite godsaker utöver det vi köpte från vanliga importörer.
Var tanken att bolaget ska skänka gåva till ägaren vederlagsfritt och att det inte ska generera uttagsbeskattning? Låter tveksamt att det är lagligt ens i Japan.Kan ju tänka mig att det är roligare att låta bolaget köpa in viner, dra av momsen och sen skänka till ägaren
Ännu flera anledningar till att det är himla skönt att leva i Japan. Här är vinflaskor inte många stenkast från att betraktas som vilka inventarier/förbrukningsmaterial som helst.
Sen går det kanske i Swe att låta bli ange årgångar på kvitton/inventering. Vilket gör att du iaf kan byta in dina existerade flaskor. Går kanske att köra "onsdagskvällar REA och endast kontant betalning" ibland. Borde gå att laborera en hel del också med slutna sällskap.
Men, enklare om du startar upp i Tokyo. Konkurrensen är förvisso bortom denna planet, men lagstiftningen är avsevärt bättre anpassad för att underlätta att skapa livskraftiga företag.
Oavsett: lycka till!!!
Vet inte hur man skulle göra det, men nog är det en lockande underbarhet utifall det gick.Var tanken att bolaget ska skänka gåva till ägaren vederlagsfritt och att det inte ska generera uttagsbeskattning? Låter tveksamt att det är lagligt ens i Japan.
Ska det ändå fifflas så är det enklare att bara ta ut ett gäng flaskor som har ”tappats i golvet”, ”bjudits på till viktiga stammisar”, etc.