SV: Prova 50 franska viner i Stockholm
Attans, jag som var övertygad om att det var Leoville Poyferre, hade iallafall årgångarna rätt. Nåväl, det var rätt bra saker som serverades men det känns som om Robertson skall slå i Sverige får de sänka sina priser något, nu blir det ibland lite knäppt när priserna ibland är över priserna för vinerna på restaurang. Mina favoriter under kvällen:
Climens 97, hur bra som helst ok rätt okej prisläge, Huet 1er Trie 97 minns ej vilken, också fantastiskt bra. Av Bordeauxerna var naturligtvis de tre årgångarna Pontet Canet bra, de andra höll inte samma klass, udda årgångar eller udda slott eller rätt trista andravin till lite för höga priser. På Rhonebordet tyckte jag Languedocerna lyste, Mas la Dame tycker jag var en trevlig bekantskap (även det vita). Pegau 06 var naturligtvis bra men över 600 kr, nja... Sorrel är en väldigt lätt Hermitageproducent och om man söker parfymerad elegans i sina Syraher är det rätt köp. Återigen, priset... Montus 98 kändes som det nog aldrig kommer att bli angenämt att dricka, f-n vad strävt. Av vita vinerna tyckte jag en Chassange Montrachet från Bruno Colin stod ut, väldigt minreal och citrusdominerad, även Haut Brions andravin (vita ) var bra, likväl Didier Dagueneau's Pouilly Fume (om någon annan betalar). En udda fågel var Chateau Guirauds torra vita som nästan var en parodi på Sauvignon Blanc, lite för mycket av det goda kanske... Om man gillar vit Rhone var Fonsalette Blanc 2003 bra.
Tyvärr var det någon som redan druckit upp skumpan när jag kom dit (förutom en icke utjäst Gamay som smakade jordgubbsläsk) så jag får passa på dem.