Kan inte påminna mig att jag smakat ngn Rhônare från 2002 som varit värd att köpa.
Med tanke på vad som finns i Rhône från årgångarna före och efter så känns ju 2002 spontant som ngt man kan klara sig utan.
Den största anledningen är ju förstås vädret vilket var bedrövligt i September 2002.
Departementen Gard, Hérault och Vaucluse drabbdes av några av de värsta regnväder och översvämningar man varit med om någonsin.
Besökte södra Rhône själv på våren 2003 och längs floderna så var förödelsen ganska stor på sina ställen.
Den här bilden visar t.ex var vattnet gick som högst i Gard (biflod till Rhône och går ihop med Rhône lite söder om Avignon)
.
Den andra bilden här visar ovädret 8-9 September i södra Rhône. En del områden fick >600mm regn på 2 dagar !)
Värst var det alltså i södra Rhône där hela vingårdar sköljdes bort på en del ställen men även norra Rhône fick mycket regn i September.
Av dom viner som jag smakat och kan relatera till andra årgångar av samma vin så kommer jag ihåg Alain Graillots Crozes-Hermitage -02 som var en skugga av vad dom bra årgångrana brukar vara.
Ursäkta att det inte blev så mycket info om La Turque -02.
Personligen skulle jag aldrig lägga pengar på det här vinet från en "kass" årgång och med tanke på den i sammanhanget ändå ganska ringa prisskillanden mellan LaLa -02 och -05 så känns det ändå mer onödigt. Däremot är för mig LaLa-vinerna från dom bra årgångarna bland mina största vinupplevelser alla kategorier och 05
rna verkar ju vara en sådan årgång just nu.
Jag har annars varit ganska kritisk på sistone till Guigal efter några riktigt svaga och mediokra viner därifrån det senaste åren (d'Ampuis -95, Crozes-Hermitage-04 för att nämna några)