Pinot Noir - mums! En sådan provning är jag mycket gärna med på även om jag måste släpa mig västerut!
Har några flaskor Felton Road PN med några års ålder, bl.a. Block 5 1999 (premiärårgången) som alltid har varit riktigt bra när jag testat den och som blint har tagits för en Bourgogne av kvalificerade personer, och Block 3 2000 som kan vara en intressant jämförelse (men inte riktigt lika bra som 99:an). Tror det också finns en ynka flaska Ata Rangi 2001 kvar i källaren, och även några Pegasus Bay Waipara Valley 1999, om man går ner lite i berömdhet.
En hel Rousseau-flight låter verkligen mums, men skulle man inte vilja ha åtminstone en "jämförelsebourgogne" från en annan tillverkare för att se hur kvalitet och stil skiljer sig? Helst samma årgång och gärna även samma vingård som en av Rousseauerna, eller åtminstone samma by och nivå.
BdN-skumpa borde väl vara lätt att hitta på detta champagnenördstäta forum.
Om man verkligen menar BdN med 100% PN (och inte bara 80-90% som bl.a. Selosse Bout du Clos och Gatinois skumpor) finns ju i den lite bättre klassen bl.a. Selosse La Côte Faron (Aÿ), Jacquesson Vauzelle Terme 2002 (Aÿ), Gosset-Brabant Noirs d'Aÿ, Egly-Ouriet BdN VV (Ambonnay) och André Clouet Cuvée 1911 (Bouzy), för att ta exempel från egen källare.
Sedan kan man ju möjligen ta med en Coteaux Champenois också. Jag har några ströflaskor från Egly-Ouriet, Paul Bara och Gatinois att välja på, om man inte försöker att skaka fram en Côte aux Enfants från Bollinger.