Efter att enbart hållit några små enkla provningar för arbetskamrater så väntar nu en ny utmaning till hösten. Tanken är att jag ska leda en provning för Munskänkarnas Tyresö-sektion där både jag och frugan är medlemmar sedan några år tillbaka. Vi försöker hitta professionella provare/föredragshållare, men det är inte alltid lätt att hitta och många kostar också en del att anlita. Därför vill sektionen nu att åtminstone några provningar hålls av egna medlemmar med ett lite extra intresse och mod
Nåväl, jag angav mig själv som frivillig, med visst stöd av frugan. Temat blir naturligtvis Piemonte, närmare bestämt Langhe och enbart röda viner. Medlemmarna i vår sektion är inte jätte-avancerade så jag tänkte angripa frågan ganska brett. Vi provar nästan alltid 6 viner samt har ett matvin till den efterföljande måltiden. Vinerna brukar kosta i snitt 250kr, matvinet brukar ligga kring hundringen.
Jag tänkte följande typviner
- Dolcetto d'Alba eller Langhe Dolcetto
- Barbera d'Alba eller Langhe Barbera
Langhe Rosso (exempelvis blandning av de tre vanliga druvorna)
- Barolo från västra delen, La Morra eller Barolo, av den lite mer lättilgängliga stilen
- Barolo från östra delen, Castilgone eller Serralunga, gärna vingårdsbarolo med mognad
- Barbaresco med bra typicitet (?)
Som matvin kanske Briccotondo kan fungera.
Så, överös mig med bra tips som jag kan testa under sommaren
Vinerna bör finnas på SB, ordinarie eller BS.