SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!
Ursäkta en smått korkad fråga (pun intended :/) men vad utmärker då ett "korkat" vin. Eller är det en sån grej, typ plasma- och lcddefekter i jakten på den perfekta tv:n, man bör undivka att lära sig då man efteråt alltför lätt hittar det?
Keen, jag svarar på det ovanstående här så att det kan gagna andra i framtiden också!
Utan att gå in på för mycket krångliga och tekniska detaljer, någonting som jag vanligtvis tycker väldigt mycket om, (för den intresserade finns mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cork_taint ) så kan man förklara korkdefekt så här:
Vad som i dagligt tal kallas för 'korkdefekt' beror på att vinet har kontaminerats med ett ämne som heter 2,4,6 Tri-kloranisol, ett ämne som har en väldigt stark och distinkt doft. Det räcker med väldigt, väldigt små mängder för att ett vin ska bli förstört. Som namnet antyder så kommer ämnet in i vinet genom korken, tidigare sa man att ämnet var en biprodukt från att man desinficerade korkarna, men det senaste jag har hört är att TCA (av någon anledning skriver jag alltid THC...) ska finnas naturligt i små 'fickor' i korken. Forskningen går frammåt hela tiden, och passar gärna facklan angående TCAs ursprung till någon som är mer påläst.
Nåväl, ämnet har en mycket distinkt doft som närmast kan beskrivas som en unken, möglig doft. Tänk när man går ner i en gammal jordkällare med mögliga potatissäckar. Det påverkar också smaken på vinet genom de unkna tonerna kommer fram på smaken också, men även att den helt sänker eller tar bort fruktigheten i vinet. Vinet smakar surt och unket helt enkelt.
Dock så blir inte ett vin 'korkat' bara för att man får en smula kork i glaset, det behöver inte heller betyda något att korken är gammal och genomblött och går sönder i atomer då man öppnar den. JAg har öppnat många gamla flaskor där korken har varit skit och inget, men vinet har varit helt underbart!
Hoppas att du fått ett humm!
//K