This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har uppfattat det som att det odlas relativt lite chardonnay. Enligt Jannics artikel under 30 %.Är det någon som kan förklara varför BdB är dyrare än de vanliga cuvéerna?
Det verkar som om BdB också betraktas som lite ”finare”.
Några exempel:
Delamotte Brut 449:-
Delamotte Blanc de Blancs Brut 499:-
Pol Roger Brut Vintage, 2013. 619:-
Pol Roger Blanc de Blancs, 2013. 719:-
Louis Roederer Brut Vintage, 2013 639:-
Louis Roederer Blanc de Blancs, 2013. 779:-
Vad jag förstår odlas det mer Chardonnay än Pinot Noir i Champagne.
Och dessutom är PN känsligare och svårare att odla.
Så det borde väl vara tvärtom?
Vad odlas; PN 38%, PM32%, CH30% källa CIVC. På en butik här i Epernay GOSSET: NV 35,5€, 100% PM 83€, 100% PN 83€, 100% CH 55€.Är det någon som kan förklara varför BdB är dyrare än de vanliga cuvéerna?
Några exempel:
Är det någon som kan förklara varför BdB är dyrare än de vanliga cuvéerna?
Några exempel:
Som @Thirsty säger, Chardonnay har normalt lite högre kilopris än de övriga druvorna. Sedan är det nog generellt så att endruvs-champagner ses lite mer som en specialstil som man vill göra bra och då tar man lite mer för den, om man är ett champagnehus som gör lite allt möjligt. Många kanske inte tänker på BdB som en "specialstil" eftersom de är så väldigt mycket vanligare än övriga endruvsbubbel. Så jämförelsen på svensk hemmaplan blir nog oftast med blandchampagnerna än med ännu ovanligare endruvschampagner, som vår utsände @magnum gjorde.Har uppfattat det som att det odlas relativt lite chardonnay. Enligt Jannics artikel under 30 %.
https://www.jancisrobinson.com/learn/wine-regions/france/champagne
I övrigt lite killgissningar så som utbud-efterfrågan, man kan sätta ett högre pris etc. Stora mysteriet är fortfarande prissätningen på rose..
Beror på vilken Millesime du menar (finns flera) de som släppts tidigare har väl haft varierande blandningar Pinot Noir/ Chardonnay. DV har enligt info. 100% ChardonnayHejsan vet ni vad skillnaden är på andre clouet millesime 2008 tex och Dream vintage 2008?
Tack för Info tänkte på den som släpptes innan på SystembolagetBeror på vilken Millesime du menar (finns flera) de som släppts tidigare har väl haft varierande blandningar Pinot Noir/ Chardonnay. DV har enligt info. 100% Chardonnay
Château Suduiraut brukar vara pålitlig.Någon som har tips på ett lagringsvänligt sauternes (eller liknande vin)? Helst inte i prisklassen som Yquem
Ch Coutet 2017 lanserades nyligen, den är bra. Även tidigare årgångar finns, 2016 & 2008.Någon som har tips på ett lagringsvänligt sauternes (eller liknande vin)? Helst inte i prisklassen som Yquem
Varför vill du veta det? vad betyder minst 9 år på Palmer?Är det någon som vet hur man ser deg. date på följande champagne flaskor/producenter?
NV är inte så viktigt.
Visa bifogad bild 21493
1) Vill veta för att jag tycker de spelar roll hur länge en flaska har legat på jästfällningen.Varför vill du veta det? vad betyder minst 9 år på Palmer?
1) Vilken flaska dricker du om vinet är det samma, den med kort eller längst tid på jästen?1) Vill veta för att jag tycker de spelar roll hur länge en flaska har legat på jästfällningen.
2) När det står minst så är det en info som jag hittat på deras hemsida om att de ska ha legat minst 9år innan deg. Så detta är inte så nödvändiga, mest intresserad av de andra.
Gissar att de är på magnum.1) Vilken flaska dricker du om vinet är det samma, den med kort eller längst tid på jästen?
2) På Palmer 2008an är det omöjligt med 9 år.
1) Vilken flaska dricker du om vinet är det samma, den med kort eller längst tid på jästen?
Gissar att de är på magnum.