This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Och i en bil tar man sisådär 200-250 (om man är 2) och på en pall ryms det ung 480 fl champagne.-Vi hade ju ett begränsat antal dagar att resa på och ville utnyttja den tiden på plats i Champagne men visst, har man obegränsat med tid att resa på kan man ju hitta på kul grejjer på vägen ner med bilen...
Men hur som helst;
Du kan lugnt ta 12 flaskor i en hård Samsonite och med plusbiljett får du ta två väskor på 24kg.
http://www.finewines.se/threads/den...innoerd-pa-resande-fot.2676/page-3#post-87984
Flera förslag kom. Något innehöll Redbull och discokulor, något annat en inbjudan till besök. Med dessa ingångsparametrar föll valet tämligen snabbt och beslutsamt på Épernay!
En genuint fransk kebab på ett genuint franskt kebabhak där det sprang genuina franska möss fram och tillbaka blev kvällsmålet.
Jag somnade utan att ha snuddat vid tanken på det förlorade jobbet.
Och med en sån här kan man ta cirka 29 176 lådor.
Visa bifogad bild 4894
Nja, kanske inte. Om man utgår ifrån att man har tillgång till en Komatsu 930E och kör Karlstad-Épernay-Karlstad (@m_trobeck bor där har jag för mig) så blir det knappt 3400km enligt Google Maps. En 930E drar mellan 94-164 liter diesel per timme under bra till normala förhållande och last. I detta fall med en massa vin så räknar vi ett snitt på 120 l/h. Topphastigheten för 930E är 64 km/h vilket vi inte kommer att kunna hålla hela resan så räkna med 50 km/h istället. Då tar det fram och tillbaka till Èpernay i runda slängar 68 timmar vilket slutar en total förbrukning av 8160 liter diesel. Med ett dieselpris på 14:- får vi en dieselkostnad på 114240:-. Eftersom @Emanuel redan tagit fram exakta siffror på hur många lådor man kan lasta och vi utgår ifrån att det är 6 flaskor i varje låda blir det totalt 175056 flaskor. Dela då dieselkostnaden per flaska så ser vi att det totala påslaget per flaska blir enbart 0,66.Där börjar onekligen bränslekostnaden bli en faktor...
*Puh* När jag först började läsa trodde jag att du skulle regna på min parad och framställa min fina dumptruck som en dålig idé men sedan såg jag ju att du tycker det är lika genialt som mig. "Great minds think alike!"Nja, kanske inte. Om man utgår ifrån att man har tillgång till en Komatsu 930E och kör Karlstad-Épernay-Karlstad (@m_trobeck bor där har jag för mig) så blir det knappt 3400km enligt Google Maps. En 930E drar mellan 94-164 liter diesel per timme under bra till normala förhållande och last. I detta fall med en massa vin så räknar vi ett snitt på 120 l/h. Topphastigheten för 930E är 64 km/h vilket vi inte kommer att kunna hålla hela resan så räkna med 50 km/h istället. Då tar det fram och tillbaka till Èpernay i runda slängar 68 timmar vilket slutar en total förbrukning av 8160 liter diesel. Med ett dieselpris på 14:- får vi en dieselkostnad på 114240:-. Eftersom @Emanuel redan tagit fram exakta siffror på hur många lådor man kan lasta och vi utgår ifrån att det är 6 flaskor i varje låda blir det totalt 175056 flaskor. Dela då dieselkostnaden per flaska så ser vi att det totala påslaget per flaska blir enbart 0,66.
Så det är bara att boka upp en Komatsu inför nästa resa
Problemet är att få plats med alla flaskor och att hinna dricka upp dom. Vi utgår ifrån att man har 50 år på sig, då blir det ett snitt på 9,5 flaska per dag.
4.75 flaskor per dag?*Puh* När jag först började läsa trodde jag att du skulle regna på min parad och framställa min fina dumptruck som en dålig idé men sedan såg jag ju att du tycker det är lika genialt som mig. "Great minds think alike!"
-Man kan ju förövrigt ta med en kompis, då blir det ju bara 4,75 flaskor per dag man behöver dricka. Det känns ganska rimligt.
Förstår inte varför det diskuteras undermåliga och ineffektiva metoder att förse oss vinnördar med vin?Nja, kanske inte. Om man utgår ifrån att man har tillgång till en Komatsu 930E och kör Karlstad-Épernay-Karlstad (@m_trobeck bor där har jag för mig) så blir det knappt 3400km enligt Google Maps. En 930E drar mellan 94-164 liter diesel per timme under bra till normala förhållande och last. I detta fall med en massa vin så räknar vi ett snitt på 120 l/h. Topphastigheten för 930E är 64 km/h vilket vi inte kommer att kunna hålla hela resan så räkna med 50 km/h istället. Då tar det fram och tillbaka till Èpernay i runda slängar 68 timmar vilket slutar en total förbrukning av 8160 liter diesel. Med ett dieselpris på 14:- får vi en dieselkostnad på 114240:-. Eftersom @Emanuel redan tagit fram exakta siffror på hur många lådor man kan lasta och vi utgår ifrån att det är 6 flaskor i varje låda blir det totalt 175056 flaskor. Dela då dieselkostnaden per flaska så ser vi att det totala påslaget per flaska blir enbart 0,66.
Så det är bara att boka upp en Komatsu inför nästa resa
Problemet är att få plats med alla flaskor och att hinna dricka upp dom. Vi utgår ifrån att man har 50 år på sig, då blir det ett snitt på 9,5 flaska per dag.
Jag ser framför mig en potentiell Europaresa med nedslag i samtliga intressanta områden. Men man får vara lite försiktig så man inte köper för mycket, bara drygt 100 lådor per område (om man orkar med 250+ områden).*Puh* När jag först började läsa trodde jag att du skulle regna på min parad och framställa min fina dumptruck som en dålig idé men sedan såg jag ju att du tycker det är lika genialt som mig.
Nu ska vi inte gå till överdrift.Förstår inte varför det diskuteras undermåliga och ineffektiva metoder att förse oss vinnördar med vin?
Visa bifogad bild 5047
Nä, helt sant. En stor Komatsu är ju trots allt en realistisk storlek klart i paritet med normen.Nu ska vi inte gå till överdrift.
Är du ny här på forumet?Vad handlar den här tråden om egentligen?
Rött,vitt och rosé ser det ut som.
Med tanke på tråden så handlar det såklart om Pinot Noir, Chardonnay och Pinot Meunier.Rött,vitt och rosé ser det ut som.