I går kväll besöktes Rinos bodega för deras första årliga julbaluns. Det var en sittning med 5-6 olika tallrikar + smått efteråt där det var en rejäl bergochdalbana smakmässigt med en hel del lyckade kombinationer men även några magplask. Det som dock var mest negativt var dryckesutbudet. De hade några olika "dryckespaket" som man kunde beställa eller enstaka glas till bordet. Jag bad om uppgifter om vad det var för "rött" och "vitt" och svaret var en pinot noir får USA och chardonnay
. Julölen var tydligen Estrella. Jag chansade på chardonnay bara för att ha något att sippa på (hade redan hunnit med några glas på vägen till Rinos så var inte helt uttorkad) men det visade sig vara särdeles tråkigt (drack inte upp). En i sällskapet provade pinnen men det var inte heller någon höjdare. Vi höll oss till nubbarna istället där den med saffran var klart bäst även om jag gillade NickeNinjas Bergamott variant.
La inte ner alltför stor möda på att försöka memorera alla olika små rätter som ställdes fram men några stack ut. Jansons frestelse i en skål var lysande, så även den lilla men men mycket fina biten lax. Även skålen med tärnad lax med chips var fantastiskt trevlig och Rinos julskinkeburgare satt fint. Däremot förstod jag inte riktigt idén med det tunt skivade ankbröstet. Smaklös och lätt gummig. När mitt sällskap önskar ett glas rött till men helst inte samma så fanns det helt plötsligt ett annat vin att dricka, någon GSM från Frankrike. Ett allmänt rörigt intryck blev det kring dryckerna. Maten däremot kom in i precis rätt tid varje gång i ett lagom tempo.
Som avslutning fick vi förflytta oss till övervåningen för kaffe, ris á la Malta, godis, nötter m.m. Ris á la Maltna var god men resten lämnade mycket att önska. Största besvikelsen var när jag bad om en nötknäppare, två skålar med blandade nötter stod framme), och då får svaret att det inte finns någon. "Du får försöka med händerna eller stampa på golvet" var svaret! Illa.
På det hela så var det en annorlunda upplevelse som troligtvis hade fungerat bättre i ett större sällskap (typ julbord med jobbet). Servisen var bra, ett extra plus till den äldre herren som jag fick känsla av hade hoppat in extra för att hjälpa till i rushen (någons pappa?). Han var extremt positivt och gjorde sitt bästa för att kunna svara på frågor eller presentera maten.
Rekommenderar jag det? Ja, med viss tvekan. Kul, annorlunda med sin brister. Tror nog att nästa års julbaluns kommer ha skärpt till sig.