Själv så är jag beredd att betala i runda slängar en tusenlapp för att kunna dricka ett
riktigt bra vin en helkväll på krogen. "Ett riktigt bra vin" i detta fall åsyftar ett vin för ca en femhundring. Dricker jag ett enklare bordsvin (ca 100-150 pix), så är det ok för mig att betala ca 300-400 kr max. Det vill säga, det procentuella pålägget kan få vara aningen högre utan att jag reagerar. Många ställen har påslag närmare 5 gånger vinets pris oavsett om vinet kostar 100- eller 2000 kr, vilket är horribelt!
Orimliga påslag är aldrig ok, men att restauranger behöver tjäna pengar, är ett faktum. Dessutom så uppskattar jag att dricka bra vin ute med riktig mat som man slipper laga själv och med personal som passar upp mig.
Trots mitt resonemang så förstår jag de som håller sig till annan dryck än vin ute och öppnar de bättre vinerna hemma av ekonomiska skäl. Man kan också fråga sig varför en restaurang skall ha så mycket betalt för att öppna ett vin som någon annan har gjort? Ett par hundralappar per öppnad flaska oavsett pris borde räcka kan jag tycka och så får de ta ut de marginaler som behövs på maten istället. I slutändan så är det dock lika mycket pengar som behöver komma in oavsett.
Men viktigast av allt. En helkväll på en schysst restaurang är ett jädrigt trevligt sätt att njuta av mat och dryck, detta även om det råkar kosta runt en tusenlapp per person totalt (runt 1500 kr för
två är nog medelkostnaden för mig om man räknar bort stjärnkrogar).