Ännu en middag på
Alte Liebe som var bättre än riktigt bra...
Vi missade denna traktering i oktober. Det var således dags nu!
Alltid lika härligt att sätta sig ned vid findukning, med finbestick, broderad linneduk och ALLT perfekt. Allt på sin plats. Och låta vardagens rusningar glida åt sidan...
Halva veckan är avklarad!
Värt att fira lite!
Amuse bouche.
Friterade yngel på en perfekt tillagad pilgrimsmussla. Vitvinssås som hette duga samman med spännande grönt.
Kvällens i särklass bästa platta!
En frankofonerad tagning av den japanska klassiska hösträtten "Höstsoppa på unga Goliatmusseroner". Perfekt tillagade svampar (MATSU TAKE) med den särpräglat milt parfymerade aromatik som bara de japanska svamparna har. Räkan är en KURUMA-EBI. Även ginko-nötter och en kastanj bland överraskningarna... Oändligt gott, balanserat och sensitivt. Gelén smakade precis så som soppan skall! En miniklyfta KABOSU (aggro-citrus) hör till, och var i precis rätt storlek!
1990 torr Spätlese Frankonia från den klassiska vingården Stein. Från min Bucketlist. Outtalbart bra!
2009 La Tyre av Château Montus - lite väl vresig och blålila...
(Provningsnoter här.)
KOUBAKO (Kååh-bako utan intonation) som är vinterns särskilda krabba. Den gör liksom såsen själv. Föredrar den klassiska japanska tillredningen, men detta var alls icket oävet. Espuma av japansk-typisk dashi med shalottenlök.
Serverades blint:
2018 AOC Graves
Jag hamnade i Italien...
Betedde sig som en grovsträv men lätt-bärig superyngling, typ årgång 2020.
Men, helt korrekt etikett: Extra Ordinär Claret. Lätt, bärigt och ... extremt ordinärt.
Dagens fiskrätt med moules, tång, squid och fransk dashi/bouillon (svårt säga vilket, kanske både ock).
Kräsne Göran uttryckte sig:
"Kanske lite VÄÄÄL salt???"
Granité på citron, med en myntakvist och litauisk vodka.
**AHHHH! DÄR SATT DEN**
Vodkan var för att hälla över granitén, men då hustrun vägrade, kände jag att det fanns en anledning att gulpa lite.
- Gott?
- Fel fråga!
- ...jag blev iaf inte blind...
Swin från Iberico med grönsaker och svamp. Heroiskt bra!
La Tyre kom till sin rätta med denna servering. Skar som ett lasersvärd genom fettdepåerna!
MUMS!
Pre-dessert.
Hustruns dessert: Kyoto Tiramisu (dvs, kaffet utbytt mot ett väldigt speciellt sorts grönt te).
En hel del sesampasta också.
Lite guld...
STAY GOLDEN!
Min dessert: mörk sjokolade med röda vinbär, hallonfond, hallonglass och nedkyld vispgrädde. GLUFS!
Mignardises et du Thé...
En ståndsmässig onsdagskväll.