This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Så vitt jag vet så måste restauranger köpa av svenska importörer (svenskregistrerade), antingen via Systembolaget (som är importör) eller av någon annan. Men det finns nog andra som vet bättre här på sidan, typ @chambertin. Kan tänka mig att det främst handlar om skattemässiga skäl, dvs en kontroll att staten får sin "lejonpart". Men visst borde även en enskild restaurang kunna agera "importör" om all formalia tas om hand kan jag tänka mig.Vilka regler gäller för restauranger. Får en restaurangägare köpa vin direkt från producent eller av utlänska vinhandlare? Eller är det också olagligt av någon anledning, skydda folkhälsan, skattemässiga skäl? Någon som vet?
Tack. Då vet jag. Vi pratade några stycken. En kompis funderade på severingstillstånd och vi funderade kring att köpa in vin till normala EU priser, särskilt vad gäller tysk riesling som generellt har väldigt stora påslag här i sverige. Men då är det alltså kört.Beroende av typ av serveringstillstånd, får de bara köpa av detaljhandelsbolaget och oftast även partihandel. Införsel är inte tillåten. ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101622.htm)
Ja. Man måste alltså hitta en producent som inte redan har en svensk importör. Då behöver man väl inte betala systembolagets obligatoriska oslagbar på 19% eller vad det nu är?Det är ju inget som hindrar att en person äger flera olika bolag och att bolagen sinsemellan gör upp affärer ibland.
Det tror jag inte. Jag vet restauranger som har utländska leverantörer. Om man vill ha en vinlista av rang går det inte att låta sig begränsas av "vanliga" svenska importörer.Tack. Då vet jag. Vi pratade några stycken. En kompis funderade på severingstillstånd och vi funderade kring att köpa in vin till normala EU priser, särskilt vad gäller tysk riesling som generellt har väldigt stora påslag här i sverige. Men då är det alltså kört.
Som sagt. Alkohollagen är tydlig på den punkten - en restaurang med serveringstillstånd får bara köpa alkohol från partihandlare eller detaljistbolaget... och får inte importera själva. (Kap 8 par13 resp 4:4)Det tror jag inte. Jag vet restauranger som har utländska leverantörer. Om man vill ha en vinlista av rang går det inte att låta sig begränsas av "vanliga" svenska importörer.
Ja. Man måste alltså hitta en producent som inte redan har en svensk importör. Då behöver man väl inte betala systembolagets obligatoriska oslagbar på 19% eller vad det nu är?