SV: Rom, hotel , restauranger och vinbarer
Rom var regnigt, blåsigt men rätt ljummet och skönt ändå.
Veckan innan försökte jag i panik boka bord, men misslyckades fatalt. Om restaurangen i fråga ens svarade så var svaret att de var fullbokade lång tid framöver. Så, jag gav upp och ställde in mig på att vi skulle få hitta nån sylta på stan istället.
När vi landat i Rom och sitter på tåget in mot stan ringer min telefon. I andra änden hör jag en skånskt klingande röst som låter meddela att restaurang Metamorfosi som han jobbar på har fått en avbokning och undrar om vi fortfarande är intresserade?
Om vi är? Kommer påven få en ful mössa dagen efter?
Metamorfosi stoltserar med en stjärna i guiden och visade sig leverera på den nivån också, i alla fall på mat och service.
De har ett väldigt "grönt", organiskt och fräscht tema och en av de tre avsmakningsmenyerna är till och med helt vegetarisk.
Vi väljer "Assaporando", som består av nio än så länge hemliga rätter. Samtalet med sommelieren blir kort, då vi har en aning om vad vi ska äta. Vi bestämmer att han ska fylla på vartefter istället...
Vi börjar med champagne, en nolldosageare från Vincent Couche. Aldrig druckit den innan och där och då kändes den rätt bra.
Menyn blev sen;
Nån salladsgrej med getost
Red shrimp "Cocktail" raw and smoked
Mozzarella e Spinach, bread and olives
Carbonara egg 65°
Spaghetti Masciarelli mussel powder and perfumes of the sea
Risotto with goat cheese and saffron
Ravioli, butter, parmesan cheese and truffle
Charcoal grilled lobster, fennel and olives
Lamb, roast cauliflower, citrus medica and liquorice
White chocolate , blu del Monviso cheese and Porto
Torrefazione 2.0 coffee, hazelnuts and chocolate
Piccola pasticceria
....och vinerna blev:
Riesling Spatelse Trocken Kerpen 2010
St Haubin 1er cru "En Remilly" Chateau de Pouiligny Montrachet 2004
Brezè Saumur Clos Regeaurd 2004
Crianza Valserrano 2003
Recioto della Valpolicella Classico Santa Sofia 2009
Sammanfattningsvis fantastiskt gott!! Oklanderlig service och bra flyt. Skaldjursrätterna var grymma och spaghettin med "musselpulver" var nog kvällens stjärna.
Efter stängning kom skånske kocken (John el. Johan?) upp och satt sig med oss. Vi surrade lite och fick tips om Roms bästa pizzeria, som vi besökte dagen efter. Tonda! Lätt bästa pizzan jag ätit och då har jag ändå plöjt några stycken, world wide...
Deras egna specialare som vi fick prova på, med endast peccorino och svartpeppar.
http://metamorfosiroma.it/index.html
http://www.tondatonda.com/