This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Gosset? Varför måste det vara stilla?Bubblaren skrev:Finns det möjligen en enda rosé, stilla vin, på SS som är något att ha?
Stod idag och stirrade på utbudet men förmådde mig inte att köpa någon eftersom jag alltid blir besviken på dem. Men har lovat skaffa rosévin till morgondagens AW.
shorepower skrev:Gosset? Varför måste det vara stilla?
Stilla roséviner är oftast inte värda sitt pris. Jag drack en god från Alsace som var baserad på 100% pinot men liknande drycker finns bara på beställningssortimentet.Bubblaren skrev:Människorna som önskar är mer stilla än Bubblaren, tror eller ej :-\
Kom igen, ge mig nu fler tips på STILLA rosé!!!
Heder åt Hans som presterade förslag, ska nog testa Louise Bernard, fast jag är tveksam om det är värt sitt pris. Vad säger du Hans?
2009 skulle jag tippaCH skrev:Domaine de la Janasse - Principauté d'Orange överraskade mig när jag testade det förra veckan. Minns tyvärr inte vilken årgång det var dock.
Bubblaren skrev:Finns det möjligen en enda rosé, stilla vin, på SS som är något att ha?
Stod idag och stirrade på utbudet men förmådde mig inte att köpa någon eftersom jag alltid blir besviken på dem. Men har lovat skaffa rosévin till morgondagens AW.
2009 Philippe Gilbert Menetou-Salon Rosé har en färgnyans som borde användas som utbildningsmaterial vid all världens rosé-universitet. Laxrosa, puderrosa, persikorosa. Check! Vi gillar att den drar mer åt glänsande kopparkittlar än åt babyblå badbalja. So far, so good.
Jämfört med nollåttan bjuds betydligt fler aromer av tutti-frutti och fruktkorg: persika, burkpäron, blodapelsin, smultron och rabarber. Det finns flera markörer som vi gillar skarpt, och några som vi kunde varit utan. Just kombon av tutti-frutti plus en aning av nagellack hör inte till det vi brukar gå loss på. Mineraltonerna finns säkert där, men de maskeras av den rika frukten.
I munnen får vi en elegant torr smak, samtidigt ovanligt rik för ursprunget. Syrorna är vänligare än nollåttans, fortfarande friska men infattad i en fylligare kropp. Fruktaromerna är intensiva som vingummin, och långa - de ringer kvar en bra stund i avslutningen. Och det finns en antydan till kryddvärme i eftersmaken (13,5%).
Summa summarum: en ovanligt god pinot-rosé som vi med glädje ska återkomma till i sommar, men det går inte att komma ifrån att vi saknar det klockrent svalkande mineralrys som vi gick igång på i förra årgången. (87-88)
Vinik importerar. Pris 165 kr.
Konjären skrev:Jag är ingen stor fan av rosé, men i rätt sammanhang kan det sitta fint. Den Domaine de la Saveuse (nr 94280, 95 kr) jag provade häromsistens funkade bra.