SV: Sälja min Cristal årgång 2002
Vid köp av vin, även andra drycker, från systembolaget, käller konsumentköplagen, om kunden är konsument. ( köper huvudsakligen för enskildt bruk.) Lagen är tvingande till konsumentens fördel. (går inte att avtala sämre för köparen än vad lagen stipulerar) Det är värt att observera att det inte finns någon ångerrätt/bytesrätt/återlämnanderätt enligt lagen. Företag kan dock vara generösa och lämna "öppet köp" den tid de vill. Exempelvis tre månader. Jag vet inte exakt vad systembolaget har för policy, men om man har kvittot kvar brukar det inte vara något problem om man handlat i "närtid". OBS! om man handlar på nätet, webblanseringar som exempel, har man alltid två veckors ångerrätt, det följer av distanshandelsavtalslagen som har sitt ursprung i ett EU-direktiv.
Man får skilja ovanstående, alltså att man ångrar sitt köp i sig, mot att det är fel i varan. (korkskada eller annan defekt, läckande kork osv) Då har man alltid 3 års reklamationsrätt från inköpsdatum. Jag som köpare har dock bevisbördan för att det är ett fel i sig utifrån ett juridiskt perspektiv. Personligen sparar jag alla kvitton på inköp av bättre viner med tanke på detta. De gångar jag reklamerat till systembolaget har det aldrig varit några problem utom en gång. Köpte Ch d Yqem 1994 på magnum för många år sedan. Efter ett halvår började korken att läcka, tragisk händelse. Efter lite diskussion löste det dock sig. Hade annars först gått till ARN och om det inte gett effekt, stämt systembolaget till tingsrätten. Detta var ett uppenbart fel som de som säljare av produkten ansvarar för.
Jag är inte brännvinsadvokat utan vinadvokat!