Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sammanfattning av vinåret 2024

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Som tidigare påpekats så är detta en bra övning för att få perspektiv på vad man faktiskt dricker och att det allt som oftast verkligen finns några höjdpunkter när man tänker efter. Annars har jag en tendens att efter många års vindrickande spontant tycke att det inte var så många viner som stack ut...

Som vanligt har Selosse Rosé en ständig plats och här vinner deg 14 hårfint före deg 10 inom kohorten. Intog även sedvanligt senaste deggen på Les Avises men den var ovanligt blek och kändes för nydeggad eller så var den för dyr för att njuta av.:neej:

Bästa bubbel:
  1. Henriot CdE 1995 (halvblint) - Närmast ett perfekt vin med underbar mognad.
  2. Billecart GC 1996 (halvblint) - Elegant komplexitet
  3. Krug GC bas 07 (halvblint) - kraft och viss mognad. Fanns många kandidater här så kan ha missat någon.
Bästa prestanda per krona går till Sugot NV VV, Hugot M18 och Graham Beck 2009.

Drack inte Salon 2013 men om vi nu ska ha en kategori bästa mineralvatten blir den följande:
  1. Ramlösa
  2. Ramlösa med citron
  3. Salon 1995 (halvblint)
Bästa rosé:
  1. Cristal Rosé 1996 - Cristal med sådär 20 år på rygg är verkligen bland det bästa man kan dricka och att det är rose´gör inte saken sämre smakmässgit men däremot prismässigt.
  2. Henri Giraud FdC - ek!
  3. Roederer 2008 (halvblint) - så "enkelt" så gott nu.

Bästa rödtjut:

Knappt någon burgånj alls och ingen DRC även om det aldrig med ett undantag för Armand Rosså Chambertin förändrar en topp 10-lista oavsett.
  1. Margå 1983 (blint) - Bättre än så här blir det inte! Påminde om Palmer men när det inte var det så fanns det bara Margå kvar att gissa på. Solklart bästa av fab five enligt mig.
  2. Delas Les Bassards 2009 (blint) - kraftig med lite mognad med underbara aromer.
  3. SQN Grenache 2008 (blint) - än kraftigare och fortfarande fullt med frukt.
Bästa vita:

Däremot som tur rikligt med burgånj här inklusive en DRC CC blint som kvalar in på topp 10 i alla fall.
  1. Bernard-Bonin Merså VV 2019 - de jure öppet men de facto halvblint eftersom jag hade noll koll på producenten, men h@lv#te vilket vin! Tokekat deluxe ala Kistler.
  2. Kistler Les Noisetiers 2021 - 100 % ek 100 % vinmakning, ergo magiskt om man nu inte vill ha krusbär och flädersaft.
  3. Kistler Les Noisetiers 2019?
Bästa söta:

Rieussec 2010 - Fett vin som även har en fet textur, helt underbar och bästa Rieussecen jag druckit efter 2001. Svårt att slå bort den här från förstaplatsen kommande år om det dricks.

Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Som tidigare påpekats så är detta en bra övning för att få perspektiv på vad man faktiskt dricker och att det allt som oftast verkligen finns några höjdpunkter när man tänker efter. Annars har jag en tendens att efter många års vindrickande spontant tycke att det inte var så många viner som stack ut...

Som vanligt har Selosse Rosé en ständig plats och här vinner deg 14 hårfint före deg 10 inom kohorten. Intog även sedvanligt senaste deggen på Les Avises men den var ovanligt blek och kändes för nydeggad eller så var den för dyr för att njuta av.:neej:

Bästa bubbel:
  1. Henriot CdE 1995 (halvblint) - Närmast ett perfekt vin med underbar mognad.
  2. Billecart GC 1996 (halvblint) - Elegant komplexitet
  3. Krug GC bas 07- kraft och viss mognad. Fanns många kandidater här så kan ha missat någon.
Bästa prestanda per krona går till Sugot NV VV, Hugot M18 och Graham Beck 2009.

Drack inte Salon 2013 men om vi nu ska ha en kategori bästa mineralvatten blir den följande:
  1. Ramlösa
  2. Ramlösa med citron
  3. Salon 1995 (halvblint)
Bästa rosé:
  1. Cristal Rosé 1996 (halvblint) - Cristal med sådär 20 år på rygg är verkligen bland det bästa man kan dricka och att det är rose´gör inte saken sämre smakmässgit men däremot prismässigt.
  2. Henri Giraud FdC - ek!
  3. Roederer 2008 (halvblint) - så "enkelt" så gott nu.

Bästa rödtjut:

Knappt någon burgånj alls och ingen DRC även om det aldrig med ett undantag för Armand Rosså Chambertin förändrar en topp 10-lista oavsett.
  1. Margå 1983 (blint) - Bättre än så här blir det inte! Påminde om Palmer men när det inte var det så fanns det bara Margå kvar att gissa på. Solklart bästa av fab five enligt mig.
  2. Delas Les Bassards 2009 (blint) - kraftig med lite mognad med underbara aromer.
  3. SQN Grenache 2008 (blint) - än kraftigare och fortfarande fullt med frukt.
Bästa vita:

Däremot som tur rikligt med burgånj här inklusive en DRC CC blint som kvalar in på topp 10 i alla fall.
  1. Bernard-Bonin Merså VV 2019 - de jure öppet men de facto halvblint eftersom jag hade noll koll på producenten, men h@lv#te vilket vin! Tokekat deluxe ala Kistler.
  2. Kistler Les Noisetiers 2021 - 100 % ek 100 % vinmakning, ergo magiskt om man nu inte vill ha krusbär och flädersaft.
  3. Kistler Les Noisetiers 2019?
Bästa söta:

Rieussec 2010 - Fett vin som även har en fet textur, helt underbar och bästa Rieussecen jag druckit efter 2001. Svårt att slå bort den här från förstaplatsen kommande år om det dricks.
Hur lång måste din lista bli för att Pegau da Capo 2010 skall komma med?

Toppen