Emanuel
Instagram; Swedish Champagne Dude
Här var en fin artikel jag blev länkad idag (tro inte att jag läser Aftonbladet).
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18709483.ab
Nu är jag ung och oerfaren så detta kanske inte är någon nyhet för er andra. Dock lär finewines medlemmar inte ha druckit något från denna producent eller importör
-Detta är ju gamla nyheter och det har ju dykt upp artiklar om detta då och då men något som förvånar mig är att det inte uppmärksammats mer?
-Min enkla analys på detta är att folk vill betala max 55kr/litern för sitt Umbala och innerst inne nog fattar att det inte är handtrampade druvor från 100 år gamla stockar det handlar om. Man vill inte veta så mycket om sitt vin utan bara att det ska vara billigt, alkoholstarkt, sött och smaka lite jordgubbe. Om det sedan är tillverkat av barnarbetare i Afrika eller av en maskin i Malmö spelar mindre roll.
-What the hell, spelar ingen roll om det är gjort på vindruvor eller nermalda gråsparvar bara man blir fredagspackad på det.
Att SB deltar för att inte säga ligger bakom denna utveckling kan man ju ifrågasätta då stora mängder billigt vin av låg kvalitet inte precis är någon folkhälso-boostare.
-Därtill ytterst märkligt att gammelmedia inte lagt mer fokus på den vinkeln? -En sak att det produceras massa skräpvin i skåne men vad är de underliggande orsakerna och hur pådrivande är Systembolaget i detta?
-Det känns som det är många händer i syltburken som kanske inte har där att göra om man börjar gräva i det och DET, hade varit en intessant artikel att läsa! (Ping, Janne Josefsson, Gunter Walraff)
Epilog:
Ser nu att denna länken börjar snurra på min Facebook så artikeln kanske i bästa fall får en och annan att fundera över vad de köper.
Min kommentar när folk länkar artikeln: -Är du verkligen förvånad när du betalar 55kr/litern för vinet?
Last edited: