magnum
Epernay, Frankrike
Vad meanar du med "3 senaste"?CH skrev:Idag dök en väldigt efterlängtad låda upp med de 3 senaste av Selosse Lieux Dits samt några Initial.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vad meanar du med "3 senaste"?CH skrev:Idag dök en väldigt efterlängtad låda upp med de 3 senaste av Selosse Lieux Dits samt några Initial.
magnum skrev:Vad meanar du med "3 senaste"?
Bra! blev lite nervös Har du provat? Jag gillar Le Bout klart bäst.CH skrev:Blev visst lite otydligt där. Menade de 3 som är släppta dvs Les Carelles, La Cote Faron och Le Bout du Clos
magnum skrev:Bra! blev lite nervös Har du provat? Jag gillar Le Bout klart bäst.
magnum skrev:Bra! blev lite nervös Har du provat? Jag gillar Le Bout klart bäst.
CH skrev:Blev visst lite otydligt där. Menade de 3 som är släppta dvs Les Carelles, La Cote Faron och Le Bout du Clos
VVF, Vauzelle Terme, Le Clos Saint Hilaire samt de tre ieux-dit BdN + contraste, Låter som en bra provning. Vi behöver bara någon som lägger med CdA ocksåNonPlusUltra skrev:Roligt att du säger det - jag misstänker att jag skulle hålla med, men det är den enda av dessa tre jag ännu inte har provat...
Problemet är ju att med så liten tilldelning - har endast med möda lyckats skrapa ihop några få flaskor av varje - så måste man snåla för att få vara med på resan dessa viner kommer att ta. Planerar t.ex. redan för att ställa de tre lieux-dit BdN:erna mot varandra - med äldre Contraste-flaska och lämplig VVF som referens - vilken chans att få ställa terroir mot terroir!
Lägg därtill vertikal-möjligheten - oh, the horror, the horror!
NonPlusUltra skrev:Mycket trevliga inköp, CH. Fast det där med att öppna i helgen nämnde du väl bara för att retas, va?? Man får ju lust att besöka Borås-släkten för mindre...
shorepower skrev:VVF, Vauzelle Terme, Le Clos Saint Hilaire samt de tre ieux-dit BdN + contraste, Låter som en bra provning. Vi behöver bara någon som lägger med CdA också
Tänkvärt är att dom 3 Lieux dit som är släppta är volymvinerna!! dom andra som kommer har betydligt lägre produktion Le Bout är ingen 100% PN utan 80/20!!NonPlusUltra skrev:Roligt att du säger det - jag misstänker att jag skulle hålla med, men det är den enda av dessa tre jag ännu inte har provat...
Problemet är ju att med så liten tilldelning - har endast med möda lyckats skrapa ihop några få flaskor av varje - så måste man snåla för att få vara med på resan dessa viner kommer att ta. Planerar t.ex. redan för att ställa de tre lieux-dit BdN:erna mot varandra - med äldre Contraste-flaska och lämplig VVF som referens - vilken chans att få ställa terroir mot terroir!
Lägg därtill vertikal-möjligheten - oh, the horror, the horror!
magnum skrev:Tänkvärt är att dom 3 Lieux dit som är släppta är volymvinerna!! dom andra som kommer har betydligt lägre produktion Le Bout är ingen 100% PN utan 80/20!!
Jag levde i den uppfattningen också, visserligen kommer Le Bout du Clos fråm Ambonnay som kan leverera både Chardonnay och Pinot men jag var rätt säker på att det var 100% PN.NonPlusUltra skrev:Nja, det stämmer knappast - Le Bout du Clos (fattas bara annat! är defintivt 100% PN - vem påstår något annat?
shorepower skrev:Jag levde i den uppfattningen också, visserligen kommer Le Bout du Clos fråm Ambonnay som kan leverera både Chardonnay och Pinot men jag var rätt säker på att det var 100% PN.
PS. Vore kul att veta VAR i Ambonnay Selosse rankor står. Har koll på CdA och Paul Dethune men inte Selosse
Edit: Kom att tänka på att jag måste vara lite ödmjuk så jag vill inte på något sätt ifrågasätta Magnums kunskaper här. Magnum rules så att säga
NonPlusUltra skrev:Vilken ödmjukhet - man hisnar...
Skämt åsido, Magnum - menade inte att låta så brysk som det kanske kan uppfattas. Har som sagt hört och läst mycket om dessa viner - t.ex. Anselmes egna ord på via crush (http://www.youtube.com/watch?v=mfCrP-tGWQw) - och aldrig uppfattat något annat än att det skulle vara 100% PN.
Hittade förvisso en referens (http://boutique.lotel-du-vin.com/vins-r ... losse.html) som påstår att *vingården* Le Bout du Clos är planterad med 80/20 PN/CH (vilket ju inte är helt ovanligt i Ambonnay), vilket *skulle* kunna tolkas som att även vinet har den blandningen. Jag tror dock inte att så är fallet - Anselme är ju inte precis känd för att göra cuvéer och det vore märkligt om han skulle börja nu...
NonPlusUltra skrev:Edit: Magnum, har nu lyssnat på den underbara videon på sidan ovan där Anselme pratar i 15 min om de tre nuvarande lieu-dit:erna, och kan bara konstatera att du har *rätt*, Magnum - Le Bout du Clos är "80% PN och 20% CH en contemplation" för att använda hans egen formulering, och den får vi väl tro på.
Skrapar således med foten och tittar i golvet, men tröstar mig med att jag är i gott sällskap med denna villfarelse - t.ex. så har allas våran Julle nyligen listat den som 100/0/0
Brysk!? snälla nån!Såg detta i en länk som jag tror CH la upp, och när jag var på besök förra helgen frågade jag Anselme som bekräftade att den har ca 80/20. Tydligen är Chard. planterad i slutet och imellan PN rankorna varför visste han inte, Verkar som att det är hela vingården som åkt i flaskorna! Sorry, om jag förstört nån planerad line upNonPlusUltra skrev:Vilken ödmjukhet - man hisnar...
Skämt åsido, Magnum - menade inte att låta så brysk som det kanske kan uppfattas. Har som sagt hört och läst mycket om dessa viner - t.ex. Anselmes egna ord på via crush (http://www.youtube.com/watch?v=mfCrP-tGWQw) - och aldrig uppfattat något annat än att det skulle vara 100% PN.
Hittade förvisso en referens (http://boutique.lotel-du-vin.com/vins-r ... losse.html) som påstår att *vingården* Le Bout du Clos är planterad med 80/20 PN/CH (vilket ju inte är helt ovanligt i Ambonnay), vilket *skulle* kunna tolkas som att även vinet har den blandningen. Jag tror dock inte att så är fallet - Anselme är ju inte precis känd för att göra cuvéer och det vore märkligt om han skulle börja nu...
magnum skrev:Brysk!? snälla nån!Såg detta i en länk som jag tror CH la upp, och när jag var på besök förra helgen frågade jag Anselme som bekräftade att den har ca 80/20. Tydligen är Chard. planterad i slutet och imellan PN rankorna varför visste han inte, Verkar som att det är hela vingården som åkt i flaskorna! Sorry, om jag förstört nån planerad line up
Var visst lite sen..........
+1NonPlusUltra skrev:Stort tack för detta bloss i irrfarelsen mörker, Magnum!
CH skrev:Enligt artikeln så ska Le Chantereniers, Le Haute Borne och Sous Le Mont redan vara släppta. Någon som har mera info?