Jag kan bara hålla med om det du just skrivit. Anledningen att jag hänger på finewines.se är just att kunna snappa upp nya, kanske lite udda grejer, inte enbart dyra. Om fokus enbart skulle handla om just Fine Wine (1er Cru Bdx, svindyr bourgogne etc) så hade jag inte stannat kvar länge. Det skrivs redan spaltmeter om den typen av vin och jag är säker på att de som drar korken ur en Petrus, Cheval Blanc etc var och varannan vecka knappast sitter och spånar på fyndiga inlägg till ett forum som detta.Min misstanke är att i princip alla som häckar här vill se både bredd och djup, alltså både många olika viner från många olika distrikt men också djupdykningar inom en region eller en producent. Likadant när det gäller poängsättning, och inte minst avvikelser: ett billigare vin som får höga poäng av en medlem är spännande, och ett "stort vin" som får låga poäng är också högst intressant ur ett konsumentperspektiv.
Medlemmarnas insatser avgör forumets kvalitet och attraktionsförmåga. Man måste kunna kombinera medlemmarnas bidrag till en bra helhet, oavsett om det handlar om en medlems intryck av ett vardagsvin eller någon elitistisk essä över Vosne-Romanee. Bägge har sin plats.
Fram för ett forum som är öppet för kvalitetsviner producerat var som helst av vem som helst. Jag dricker hellre ett vin med egen karaktär från ett udda område än ett slätstruket ettikettsvin från de klassiska områdena.