Peder
Medlem
Under 126251 Österrike, fast sortiment och lanseringsdatum 2013-12-02 söker Systembolaget en Grüner Veltliner.
Pris till kund är 129 eller 149 kronor och volymen skall vara 7000 liter (strax över 9000 flaskor). Jag skulle gissa att priset mot vingården måste vara runt 5-6 euro för att kunna matcha detta.
Vinet skall vara av årgång 2012. Lite kuriosa är att året 2012 var en katastrof i Niederösterreich med ända upp till 40 % i förlust pga frost i vingårdarna. Det blir nog svårt för en liten kvalitetsmedveten producent att överhuvudtaget så här sent på året kunna ha 9000 flaskor liggandes av bra Grüner i ett hörn.
Vinet som Systembolaget söker krävs även ha beteckningen Kamptal DAC Reserve, Wachau Smaragd eller Wagram Erste Lage men nu kommer det som är mest spännande.
Producenten måste vara onämnd att det kommersiella företaget Falstaff - The Ultimate Austrian Wine Guide 2012/13 eller "Salon (Austria Wine Awards) 2012".
Så det räcker inte att att man varit omnämnd som vingård hos Falstaff 2010 eller 2011 utan det skall vara specifikt utgåvan 2012/13.
Jag har pratat med ett flertal producenter nere i Österrike som tycker tycker det är ytterst märkligt att behöva vara exempelvis omnämnd av den kommersiella Österrikiska vinguiden Falstaff för att få lämna in bidrag till Systembolaget. Falstaff's nyckelperson är Peter Moser som är Österrikes svar på Parker med sina betygsättningar med hjälp av 100-poängsskalan.
När det gäller Falstaff så är det inte bara att lämna in viner och få dom betygsatta utan det är också väldigt mycket pengar/ekonomi och inbjudningar inblandat för att kunna vara med.
Det finns även rykten som säger att en del producenter har tvingats återvända till Falstaff och årligen betala avgifter för att dom blivit så nedskrivna, efter att att man valt inte längre vara med och betalat dyra pengar när man tycker att man tycker att man är en kändis och kan klara sig på egen hand. Men det är bara rykten.
Är det så att Systembolaget behöver hjälp med betygsättning och inte litar på sina egna flighter när man testar bidrag som har kommit in till offertförfrågningarna?
Jag ser fram emot nästa offertförfrågan när vinet måste ha fått minst 5 solar av Nyhetsmorgon eller måste varit nominerat i den EU-certifierade Vinordic/AOV-tävlingen med sin ordförande BGK i spetsen för att Systembolagets personal skall vilja prova vinet och se om det duger.
Själv tycker jag och många andra jag pratat med att man i denna offertförfrågan rensar bort små aktörer från att kunna ta sig in på hyllan hos Systembolaget. Det finns 3-4 aktörer från Österrike som alltid oavsett hur dålig skörden varit kommer finnas med hos Systembolaget i en stor del av butikerna i Sverige. Dessa aktörer har alltid ett ess i skjortärmen och vinner de offertförfrågan nu i april så tror jag inte dom har några problem att få fram 9000 flaskor av årgång 2012 på cirka 6 månader för att sedan finnas med på Systembolaget i december 2013.
Märkesneutrala? Tja, man kan ju alltid skriva offertförfrågningarna på sådant sätt att man rensar bort märken man inte vill ha.
PS. Kommer ni ihåg detta?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/expert-pa-eu-ratt-systembolagets-stallning-hotas
Med vänliga hälsningar
Peder Molin
Pris till kund är 129 eller 149 kronor och volymen skall vara 7000 liter (strax över 9000 flaskor). Jag skulle gissa att priset mot vingården måste vara runt 5-6 euro för att kunna matcha detta.
Vinet skall vara av årgång 2012. Lite kuriosa är att året 2012 var en katastrof i Niederösterreich med ända upp till 40 % i förlust pga frost i vingårdarna. Det blir nog svårt för en liten kvalitetsmedveten producent att överhuvudtaget så här sent på året kunna ha 9000 flaskor liggandes av bra Grüner i ett hörn.
Vinet som Systembolaget söker krävs även ha beteckningen Kamptal DAC Reserve, Wachau Smaragd eller Wagram Erste Lage men nu kommer det som är mest spännande.
Producenten måste vara onämnd att det kommersiella företaget Falstaff - The Ultimate Austrian Wine Guide 2012/13 eller "Salon (Austria Wine Awards) 2012".
Så det räcker inte att att man varit omnämnd som vingård hos Falstaff 2010 eller 2011 utan det skall vara specifikt utgåvan 2012/13.
Jag har pratat med ett flertal producenter nere i Österrike som tycker tycker det är ytterst märkligt att behöva vara exempelvis omnämnd av den kommersiella Österrikiska vinguiden Falstaff för att få lämna in bidrag till Systembolaget. Falstaff's nyckelperson är Peter Moser som är Österrikes svar på Parker med sina betygsättningar med hjälp av 100-poängsskalan.
När det gäller Falstaff så är det inte bara att lämna in viner och få dom betygsatta utan det är också väldigt mycket pengar/ekonomi och inbjudningar inblandat för att kunna vara med.
Det finns även rykten som säger att en del producenter har tvingats återvända till Falstaff och årligen betala avgifter för att dom blivit så nedskrivna, efter att att man valt inte längre vara med och betalat dyra pengar när man tycker att man tycker att man är en kändis och kan klara sig på egen hand. Men det är bara rykten.
Är det så att Systembolaget behöver hjälp med betygsättning och inte litar på sina egna flighter när man testar bidrag som har kommit in till offertförfrågningarna?
Jag ser fram emot nästa offertförfrågan när vinet måste ha fått minst 5 solar av Nyhetsmorgon eller måste varit nominerat i den EU-certifierade Vinordic/AOV-tävlingen med sin ordförande BGK i spetsen för att Systembolagets personal skall vilja prova vinet och se om det duger.
Själv tycker jag och många andra jag pratat med att man i denna offertförfrågan rensar bort små aktörer från att kunna ta sig in på hyllan hos Systembolaget. Det finns 3-4 aktörer från Österrike som alltid oavsett hur dålig skörden varit kommer finnas med hos Systembolaget i en stor del av butikerna i Sverige. Dessa aktörer har alltid ett ess i skjortärmen och vinner de offertförfrågan nu i april så tror jag inte dom har några problem att få fram 9000 flaskor av årgång 2012 på cirka 6 månader för att sedan finnas med på Systembolaget i december 2013.
Märkesneutrala? Tja, man kan ju alltid skriva offertförfrågningarna på sådant sätt att man rensar bort märken man inte vill ha.
PS. Kommer ni ihåg detta?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/expert-pa-eu-ratt-systembolagets-stallning-hotas
Med vänliga hälsningar
Peder Molin