StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skulle du spontanköpa...
...sista flaskan på ditt lokala Bolag (Silja Line, en butik i Paris... eller varsom) om det var en välfylld 1975 Château La Lagune med prislappen 629 kr?
Personligen skulle jag först titta på CT sen köpa den för att:
a) CT har rätt och bekräftar att jag borde köpa denna flaska!
b) Vilka idioter som skrivit om detta vin. De går inte att lita på. Klart jag skall köpa denna flaska!
c) Nej, jag skulle inte köpa den, för även jämfört med kvalitetschampis och -bgn är det en stor summa pengar!
Av någon underlig anledning inträffar aldrig c) för mig. Kan inte begripa vad det beror på...
Med facit i hand:
En sådan flaska, till det priset från en betrodd handlare är nu på väg till mig. Enligt a).
Har ett stort gäng enligt b) också.
Det är sällan eller aldrig som c) inträffar för mig (annars än då auktioner spårar ur rent prismässigt).
Hur resonerar du?
Känner du igen dig?
Vad får dig att spontanköpa den där sista flaskan?
Vad får dig att låta bli?
...sista flaskan på ditt lokala Bolag (Silja Line, en butik i Paris... eller varsom) om det var en välfylld 1975 Château La Lagune med prislappen 629 kr?
Personligen skulle jag först titta på CT sen köpa den för att:
a) CT har rätt och bekräftar att jag borde köpa denna flaska!
b) Vilka idioter som skrivit om detta vin. De går inte att lita på. Klart jag skall köpa denna flaska!
c) Nej, jag skulle inte köpa den, för även jämfört med kvalitetschampis och -bgn är det en stor summa pengar!
Av någon underlig anledning inträffar aldrig c) för mig. Kan inte begripa vad det beror på...
Med facit i hand:
En sådan flaska, till det priset från en betrodd handlare är nu på väg till mig. Enligt a).
Har ett stort gäng enligt b) också.
Det är sällan eller aldrig som c) inträffar för mig (annars än då auktioner spårar ur rent prismässigt).
Hur resonerar du?
Känner du igen dig?
Vad får dig att spontanköpa den där sista flaskan?
Vad får dig att låta bli?