Mattias Schyberg
Administratör
Som sagt innan. Helblinda provningar där man provar Amarone ihop med Beaujolais och söta viner ihop med torra i samma heat är inte ett seriöst sätt att prova och bedöma viner kvalitativt blint (som det har raljerats om ovan). Att prova vinerna halvblint i den ordning de är uppdelade på plats (enligt vinstil och intensitet) är dock varken mer tidsödande eller svårare än att prova i precis samma ordning med facit framför ögonen (som vi redan gör idag). Enda anledningen till att det skulle vara svårare är just aspekten att inte ha en etikett att luta sig mot när man bedömer, vilket är en positiv aspekt.Hej Hans,
Tack för din fråga. Instämmer helt i Patriks svar. Det är många viner som snabbt ska gås igenom på begränsad tid och jag försöker hinna igenom alla vinerna. Jag må vara ambitiös men för egen del hör jag verkligen hemma i kategorin "glad amatör". Jag har fortfarande mycket att lära, något som jag tror att du också påpekat på din blogg när du kommenterat våra provningsrapporter där...
Därutöver tycker jag också att det för egen del vore litet småknepigt att redovisa blindprovningsresultat när omständigheterna är sådana att man får listan över vinerna i förväg, och jag uppfattar det som rätt svårt att inte se vad det är för flaskor som står där när man häller upp (gäller ju framför allt de röda vinerna). Det kanske är en petitess, men jag känner för egen del att det är bättre att redovisa på ett sätt så att det inte framstår som oklart för läsaren huruvida jag verkligen fullt ut provat blint i den bemärkelse som jag själv lägger i begreppet.
Det är litet annorlunda med de vita flaskorna som ju står med flaskkylare av typ vacuvin - dvs även om man ser både toppen på flaskorna och formen, skulle man kanske kunna tänka sig att redovisa "kvartsblinda" provningsresultat (dvs tydligt skriva om det framgår med viss sannolikhet av formen eller den synliga delen av flaskhalsen vad det är man provar) i något läge där man har mer gott om tid på sig i förhållande till antalet viner. Har faktiskt prövat detta vid ett tillfälle men inte redovisat det - av just den anledning som jag anger ovan.
Detta är i grunden praktiska överväganden som för min del har att göra med hur jag bedömer provningsförutsättningarna.
Sen kan man ha långa diskussioner om olika konsekvenser av blindprovning versus icke blindprovning: t ex huruvida typicitet är ett kvalitetsmärke, hur pass viktigt det i så fall är, hur viner presterar i provningstillfällen i förhållande till om det finns mat, i förhållande till olika druv- och vinstilar, vad man ska jämföra med när man bedömer ett vins kvaliteter, hur påverkad man blir av ett vins etikett när man prövar det (självfallet har det betydelse, men blir man ännu mer påverkad om man lagt ut dyra pengar på flaskan, eller blir bjuden på flaskan på en fin restaurang av en god vän, jämfört med om man provar "gratis" utan att var bjuden av importören, och sedan (eventuellt) ska rekommendera flaskan till en mängd kunniga vinälskare som inte alla är miljardärer? Kan det bias i andra riktningen uppstå - dvs att en försiktighet inträder när man vet att man rekommenderar någon att lägga en halv eller hel tusing på ett vin som man tycker är bra? De frågor som Vintomas väcker är också relevanta. Allt detta är intressant och relevant att filosofera kring, men det är inte det som är svaret på den fråga som du ställer, utan där är det för min del dessa mer praktiska skäl som ligger bakom hur jag provar och redovisar.
Ser fram emot att träffa dig vid något provningstillfälle! Jag tycker själv att det är kul att kunna jämföra vad du sen skriver, i fråga om vinprovningarna, liksom övriga provningsskribenter som jag försöker läsa (ffa munskänkarna, livets goda, dinvinguide, vinbanken, bkwine, DN, SvD, DI). Sedan blir det stora och riktigt roliga testet när man får in alla rapporter här på forumet eller på cellartracker från de som köper någon av dessa flaskor och dricker i lugn och ro, kanske till mat, i senare läge.
allt gott!
Där problem uppstår är med de fysiska förutsättningarna på plats. Vinerna är helt enkelt inte uppställda för att provas blint och provningsordningen skickas ut i förhand, vilket knappast gör det blint om man inte aktivt avstår från att titta vill säga. Alternativen med att blinda för varann kräver att två personer hjälps åt, vilket är svårt att få till logistiskt samt tar mer tid och alternativet att själv blunda när man häller upp vin till sig själv är helt enkelt inte seriöst nog (som du själv säger).
Det kräver med andra ord speciallösningar så som att minska antalet viner och att på ett vettigt sätt få till blindningen för att det skall kunna bli riktigt bra. Just antalet viner som provas vid ett och samma tillfälle är mest troligt en viktigare aspekt att se över än att de inte provas blint dessutom. I min sensoriska värld är det inte seriöst att bedöma så många viner på så kort tid som det är på de här provningarna ändå.
Om vi hade kunnat få till att vinerna är bättre blindade på plats hos Systembolaget och med ett mindre selektivt urval, så hade vi närmat oss en klart bättre och seriösare provningsmiljö. Har faktiskt inlett en sådan dialog med lejonkulan, men har realistiska förväntningar på att få till en förändring i närtid. Försöka duger dock.