Anders Landström
Medlem
Myten om det Goda SB är sannerligen djupt rotad. Fantastiskt PR-maskineri de har...
För att svara på din kommentar, i just den här frågan känner man sig ofta som pojken i sagan - - Kejsarens nya kläder. Jag blir alltid lika förvånad när man talar men i övrigt näringsliberala människor som ofta har rest mycket, har starka synpunkter på statlig involvering eller andra styrmedel men när det gäller Systembolaget så hävdar man med stål i blicken att utan monopolet skulle Sverige ha ett sämre utbud.
Hur någon kan tro att ett monopol ger bättre utbud är för mig en gåta men visar vilket stark PR-maskin vårt kära Systembolag besitter. Att i övrigt balanserade och upplysta människor faktiskt tror på myten.
För övrigt är det intressant att notera vad gäller alkoholupplysning så återanvänder Systembolaget just nu filmer från 2009 (på YouTube har Systembolaget själva lagt upp den varande lanserad 2014). Är det kanske så att propagandan i form av reklamfilmer, debattartiklar och annan PR nu suger så mycket resurser att det verkliga uppdraget får stå tillbaka?
”Bolaget ska vidare lämna information till allmänheten om de risker som är förenade med konsumtion av alkoholdrycker”