Fick ändrade planer igårkväll så jag och sambon hoppade på spårvagnen och åkte ut till wine mechanics med förhoppning om att det skulle gå att knö in två drop in. Middag hade vi redan ätligt så ett par goda viner var vad vi hade i kikaren. Tog inga noter utan fokus var mer en trevlig stund med gott sällskap och kul viner. Hur som helst kommer en kort summering ur minnet:
Inga problem att få plats i baren när vi kom fram och
@Mattias Schyberg hälsade oss välkomna med
Georges Laval Garennes extra brut som var en lite annorlunda och spännande champagne. Väldigt rena smaker och fin koncentration. Lite zestig och grillad citron på eftersmaken. Kul att prova och dricker det gärna igen.
Efter det rekommenderade Mattias att vi skulle prova
Guiberteau clos des carmes 2013, detta var mycket gott! Väldigt koncentrerad doft, speciellt efter en tid i glaset. Även hög koncentration i munnen, så pass att man initialt inte kände av den höga syran som visade sig mer i finishen. Bästa vinet för kvällen tyckte både jag och min sambo. Tack Mattias!
Sedan körde vi vidare med lite röda viner där vi blev rekommenderade att prova
Guiberteau les Arboises 201(6?) följt av
La Suertes del Marqués La Solana 201(4?) och till slut
Jean-Luc Jamet Cotes du Rhone 201(5?). Bäst av de röda var Guiberteau som vi tyckte hade en väldig fin utveckling i glaset.
Som alltid avslappnad och skön stämning på wine mechanics. Extra kul att Mattias var där och hade valt ut några pärlor på glas från den intressanta vinlistan.