Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spansk hedonism i dagarna sexton

Daniel A

Administratör
På något sätt lyckades jag lura med mig sex vänner (varierande grad mat- och dryckesintresserade, från lite till mig) på en tågresa genom nordöstra Spanien. Madrid - San Sebastian - Bilbao - Haro - Logroño - Barcelona. Vilken jävla resa.
Jag har klockat in 70 viner i CT, men inte orkat bemöda mig med de 10-20 som inte redan fanns där. Intaget för varje är från ett halvglas till dryg halvflaska. Vissa är glömda i dimman, andra står ut som sagolikt minnesvärda smakupplevelser. Noggrannhet i noter och betyg bör ifrågasättas.

Prolog - Madrid, en varm gryta fylld med suröl
Det blev inget vin dagen vi var i Madrid. Twisten på den här resan är att en i gänget är en av hjärnorna bakom ett av Sveriges nyare och mer framgångsrika bryggerier. Så istället för vin blev det en massa bra öl! Först ut var en tapasrestaurang - La Tape. Efter en svettig promenad från Las Ventas till Justicia, i 35+gradig hetta, klev vi in i surölsparadiset. Så vansinnigt oväntat bra utbud att jag genast slog till på en Cantillon - Vigneronne (2013). En lambic blandad med muscat-druvor. I mitt tycke en av världens bästa öler, och en synnerligen bra törstsläckare!
Sedan blev det fintapas med någon viktig ölsnubbe, som jag glömt namnet på, och ställets charmiga sommelier Julio. Jag och Julio hade redan bondat lite i och med mitt ölval (“nothing like a Cantillon for lunch!”). Det blev ett fortsatt mycket trevligt samtal om vin när jag råkade nämna att jag gillade Teneriffa-viner skarpt och funderade på att styra kosan dit framöver. Kort och gott: Julio är född på Teneriffa. Är sommelier. Drivit vinbutik på Teneriffa i 10 år. Jag har halva inne hos samtliga producenter på ön nu (“I’ll fix visits, just let me know!”). Så det kan gå. Får se om han levererar nästa år!
Som höjdpunkt till middagen blev det en mäkta spännande öl. Birra del Borgo, L’Equilibrista. Suröl med två femtedelar Sangiovese i vörten, 11 % alko. Vad i...! Det här hade varit den ultimata mörka hästen i en blindprovning! Smakar som resultatet av en dekadent natt i Sodom mellan en lösaktig roséchampagne och någon riktigt svettig naturvinsproducent från Jura. Fantastiskt!

Klockan var nu någonstans mitt på dagen. Nästkommande tiotals öl var bra, men detaljerna stannade kvar i Madrid.

Dagen efter bestod huvudsakligen i att ta sig till tåget vid Chamartin (med en omväg förbi den gigantiska kyrkogården, där vi äventyrade oss till de mindre besökta delarna och blev överraskade av en pikant doft av förruttnelse - nope nope nope!). Ett viktigt stopp på vägen gjordes - Enoteca Barolo. Flaskor till lägenheten i San Sebastian var tvungna att inhandlas. Härlig butik, med riktigt bra utbud! Höll på att falla för en Selosse Substance för dryga 200 euro. Sedan såg jag en Château-Chalon i gömmorna och valet blev enkelt (enda fördelaktiga ekonomiska beslutet under resan). Resterande tre flaskor blev spanjorer.

Tågresan till San Sebastian kan rekommenderas. Ett vackert land, Spanien.

Daniels tips för Madrid:
  • La Tape - tapasrestaurant med stort utbud av suröl. Supertrevlig sommelier.
  • Restaurante Sal Negra - riktigt schysst mat.
  • Enoteca Barolo - bra vinbutik, som har betydligt mer än Barolo.
  • Be Hoppy - bottleshop med orimligt bra ölutbud.
  • Chinaski Lavapiés - riktigt bra ölpub. Många tappar.

Del 1 - den perfekta dagen stavas 36 michelinrätter (och en uppsjö vin)
Fredag den 8e juli 2016 kommer vara etsat i mitt minne tills jag trillar av pinn. En fullständigt proppad dag, där alla mina tidigare gränser sprängdes. Vilken lycka. När vi klev ut ur taxin runt 12-tiden och såg den modernt gemytliga byggnaden som huserade Mugaritz så sade jag skämtsamt “leave your economic concerns behind, ye who enter here”. Det var dags för frukost. En 25-rätters frukost.

Vi anlände lite tidigare än tänkt, och allt var inte iordningställt, så vi blev bjudna (!) på lite kaffe och te i en liten stuga på gården. Perfekt tillfälle att bläddra igenom den läderinbundna bibeln till vinlista! Forumets starka klor gjorde sig påminda direkt - den där Selosse var välrepresenterad, och rosén kändes som ett bra val. Återigen fick dock skumpan stå tillbaka för mina egna, starkare preferenser. I slutändan blev det favoritval, men med årgångar jag inte testat: Rioja blanco, Vouvray och Bierzo (och sen även Madeira och Rivesaltes…). Men vinerna får vänta lite… Maten! Stället! Personalen! kommer först.

6J8NQlw.jpg


Efter ett genuint och varmt välkomnande blev vi hämtade ur stugan och fick så vårt bord (längst bort, längst in. Försökte de gömma oss ynglingar för societeten?!). Första rätten var ett riktigt gott “kex” med gegga (frukost, yay!), andra rätten var en anjovispintxo. Bra, men inte så speciellt och nästan lite tamt. Sedan började det hända grejer… Ett ostron inpetat i en minicitron (tänk kumquat, fast citron) - riktigt kraftig syra, och härligt i kombination med sältan i ostronet. Mums! En rispudding (“Cooked Mother rice”) med caviar står ut klart i minnet som det mest intensiva “risiga” jag smakat. Oklart varför jag tyckte det var så gott som jag gjorde. Efter den kom det konstigaste och mest utmanande jag ätit: “live cannellone”. Råa kräftstjärtar inrullade i en j*fla gräsmätta. Någon form av groddar i ett ätbart “jordskal”. Wat in the wat. Men det var ju sådant här jag ville ha, så jag var glad!

A8CQFrk.jpg


Många höjdpunkter följde. Fiskrom med hasselnötsolja (testa den här hemma!), helstekt minimini-forell, en räka med kaffeessens på (!!!), en fisk i ett moln, ett sötpotatisbröd som var helt magiskt, en liten lambit med den bästa salladen jag ätit (blad med någon form av “dagg” på…). Det var en hel del konstigt, en del extremt, smaker och fram för allt texturer som var för mig helt främmande. Hantverket var otroligt skickligt. Många saker var väldigt subtila, och väldigt komplexa. Det här med att försöka nysta i smaknyanser i vin hjälpte nog garanterat i min uppskattning av middagen. Personalen var ständigt närvarande och trevlig (även om engelskan varierade lite i nivå). Vi fick även gå in i köket, vilket var en ögonöppnare. Sannolikt mer personal än gäster! Vi fick skaka hand med Andoni Luis Aduriz (hjärtat och hjärnan bakom Mugartiz), samt ha en liten diskussion om maten med en av de andra kockarna. Mycket trevligt!

LUt7bvd.jpg

(På bild: enbart halva köket för uppläggning. Maten lagades en våning ner.)

Jag kan inte påstå att jag kommer ihåg alla 24 “huvudrätter”, eller petit four:en, som var sjudelad. Men mycket av det. Fem rätter sticker dock ut som garanterat godast och bäst. Den kolgrillade jordärtskockan är den mest perfekta rotfrukt jag ätit. Så otroligt simpel rätt (eller ja…), men så in i bänken gott. Alla runt bordet stönade av lycka. Rätten som kallades “A thousand leaves…” övertygade mig inte helt till en början. Extremt subtilt och rätten som smakade “minst”. Men i kombination med osten uppstod magi, och det här är en av rätterna som inte min hjärna vill släppa. Den roliga Michelingubben, “toasted soup of oxidised wine”, trodde jag först var någon löjlig gimmick, men den var riktigt spännande. Jag har fortfarande ingen aning om vad “toasted soup” egentligen innebär... Efterrätten “from Bitter to sweet”, med alla sina blomblad och bipollen var intressant för smaksinnet. En uppsjö av olika smaker, och så välintegrerat! Min favorit (dök upp precis i mitten) var “sea anemones with vegetable touch”. När jag lämnade stället nämnde jag detta och fick den förvånade reaktionen “Really? Even Spanish people find that one challenging!”. Det ser vansinnigt oaptitligt ut (jag har tagit en tugga på bilden). Omöjligt att beskriva. Den ultimata smaken en havslevande varelse kan ha? Jag drömmer fortfarande ljuvt om anemoner, natt som dag!

ml7b3Uo.jpg

wSKB4ES.jpg

gGaKuvb.jpg

IB2umLW.jpg

dswE46r.jpg


Och så var det ju de där vinerna. Jodå, de höll också världsklass.

1981 López de Heredia, Gran Reserva - Rioja blanco
Priset var inte bra, priset var inte dåligt. Trettiofem år gammal vit rioja växer inte på träd, så det var bara att slå till. Fick mad props av sommeliern för valet.
Härligt gyllengul färg, märkbart mörkare än yngre varianter. Klassiskt finstämda oxiderade toner, mandel, valnöt, svaga äppelskal, lite matsvamp, honung och ett uns rökighet. Komplext, med många lager, speciellt efter första timmen när vinet fått blomma ut ordentligt. De här vinerna är ju inte direkt kända för att vara fruktdrivna när de är “unga”, men vid det här laget så är frukten mer eller mindre helt borta. På tungan återkommer mycket, men fram för allt finns det en viss spännande sälta där. Syran är fortfarande rätt markerad. Överlag ett väldigt välpolerat vin. Har nu smakat 1981, 1987, 1991 och 1994 av det här vinet, och 81an står ut som klart snällast och mest subtilt. Föredrar nog 87an och 91an för lite mer oomph, men till de mer välstämda rätterna på Mugartiz var det helt rätt val! 93p.

1998 Domaine Huet, Clos du Bourg sec - Vouvray
Hurra för ylleviner! Honungsmelon, honung, citrus. Lite äppligt på tungan, med pigg syra. Åldern ger sig tillkänna i och med att allt ligger på rätt plats. De andra i sällskapet blev helt sålda på det här vinet (score!). Det var supergott, och njutningen vid varje mun var hög. Inte så komplext, och det finns garanterat bättre årgångar, men det här är ett vin jag tveklöst skulle kunna dricka till frukost igen! 91p.

2002 Descendientes de José Palacios, Moncerbal - Bierzo
1300 flaskor, typ, från en vingård på 0,8 hektar. Undra hur många som finns kvar.
Tredje vingårdsbetecknade jag får äran att dricka (2004 Faraona och 2004 Fontelas är de andra två). De är bra som tusan, men nu får det vara nog (kanske…), för priset är ändå lite väl högt. Tog inga avancerade noter. Ett moget, balanserat rödtjut som är lite past its prime. Tanninerna, men fram för allt syran, har dragit sig tillbaka och skapat en väldigt lättdrucken sak (återigen, bra till maten). Viss skitighet, mycket cigarr, aningen kryddigt, svag frukt. Till maten: 90p, utan: 88-89p.

Pq9YE0p.jpg


1969 Stéphane et Marjorie Gallet - Rivesaltes Ambré
Rivesaltes med ansenlig ålder är alltid gott och prisvärt. Mycket mörk colafudge, bränt, oxiderat. Relativt hög syra. Bra, bra. 89p.

Henriques & Henriques, Terrantez 20 years old Madeira
Hhhnnnnghh. Rostade nötter, bränt socker, svart te, tobak, torkad aprikos. På tungan: apelsinskal, rostade salta nötter, mer tobak. Riktigt kalasvin, intensivt som attan, med milslång eftersmak. 92p.

Och det var Mugaritz det. Tog 4-5 timmar, tror jag. Jag vill tillbaka någon gång inom inte alltför avlägsen framtid! Sedan var det bara att pallra sig tillbaka till lägenheten för en tupplur innan dagens andra stjärnäventyr skulle starta: Kokotxa.

Vi var sex personer här gången, och slog hos ner till kvällssittningen, som, för en svensk, var så sent som kl 21. I en modest värld hade jag inte druckit något mellan Mugaritz och Kokotxa, meeeen… det fanns en viss promillehalt i blodet när vi slog oss ner. Ehm. Den här gången kunde jag inte motstå skumpamaffians starka inflytande och det fick bli en NV Savart, Bulle de Rosé (deg okt 2014, vill jag minnas). Härlig intensitet och syra, ordentligt kalasgott. Sedan blev det vinpaket, med bara spanskt (på efterfrågan). Här fallerade koncentrationen fullständigt dock, och jag kommer inte ihåg ett enda vinnamn. :D Det jag kommer ihåg är: en riktigt bra manzanilla, ett bra rödtjut, ett riktigt pisstråkigt vitt, en oväntat bra cava. Angående vinpaket kom vi dock in på en vild diskussion om glasköp kontra vinpaket kontra flaskköp. Det hettade till rätt ordentligt! Jag satte punkt för det hela genom att ta in en flaska 2010 Nicholas Joly, Coulée de Serrant. Här kom det tydliga beviset på att berusningsgraden inte var direkt låg. Vinet var svingott, och jag upplevde det som otroligt lättdrucket. Jag har smakat 2010an tidigare - det är inte lättdrucket nyöppnad… Oh well.

Ärlighet är ju vad som genomsyrar det här forumet, så det känns rätt att ha lagt upp alla korten på bordet. Jag kommer inte ihåg all mat (11 rätter, ish), och jag glömde tydligen ta bilder på den också. Något som var gott bortom den här världen dock: fried soft shell crab. Guuuuuudars skymning. En av de bästa rätterna jag smakat i hela mitt liv. Råa miniräkor var trevligt det också. Signaturrätten “kokotxa” (underdelen av en fiskkäke) var riktigt bra. Duva var intressant, men inte riktigt min kopp te. Överlag en väldigt, väldigt trevlig och bra restaurang. Kommer garanterat att återvända! Mat och vindetaljerna var ju sådär återberättande, men det berodde nog mest på att det var en så förbenat trevlig middag. Det lämnade inte så mycket utrymme för smaknörderi (mer än njutning, dvs). :)

Nog fan låg en trevlig pub ungefär sju steg runt hörnet… Kvällen var fortfarande ung (morgondagen efter var tom i planeringen. Tactical genius.).


(Mer kommer! Någon gång i framtiden... Det här var bara början.)
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Låter riktigt härligt det där. Jag kommer följa denna tråd med nyfikenhet då jag och min fru (tillsammans med vår ännu inte födda (slutet september) barn) har planer på att bo ett par månader i norra Spanien nästa år. San Sebastian är ett av alternativen då :) förvisso kommer det inte vara den här typen av extravaganser men bara vetskapen om att det finns i stan adderar något!
 
På något sätt lyckades jag lura med mig sex vänner (varierande grad mat- och dryckesintresserade, från lite till mig) på en tågresa genom nordöstra Spanien. Madrid - San Sebastian - Bilbao - Haro - Logroño - Barcelona. Vilken jävla resa.
Jag har klockat in 70 viner i CT, men inte orkat bemöda mig med de 10-20 som inte redan fanns där. Intaget för varje är från ett halvglas till dryg halvflaska. Vissa är glömda i dimman, andra står ut som sagolikt minnesvärda smakupplevelser. Noggrannhet i noter och betyg bör ifrågasättas.

Prolog - Madrid, en varm gryta fylld med suröl
Det blev inget vin dagen vi var i Madrid. Twisten på den här resan är att en i gänget är en av hjärnorna bakom ett av Sveriges nyare och mer framgångsrika bryggerier. Så istället för vin blev det en massa bra öl! Först ut var en tapasrestaurang - La Tape. Efter en svettig promenad från Las Ventas till Justicia, i 35+gradig hetta, klev vi in i surölsparadiset. Så vansinnigt oväntat bra utbud att jag genast slog till på en Cantillon - Vigneronne (2013). En lambic blandad med muscat-druvor. I mitt tycke en av världens bästa öler, och en synnerligen bra törstsläckare!
Sedan blev det fintapas med någon viktig ölsnubbe, som jag glömt namnet på, och ställets charmiga sommelier Julio. Jag och Julio hade redan bondat lite i och med mitt ölval (“nothing like a Cantillon for lunch!”). Det blev ett fortsatt mycket trevligt samtal om vin när jag råkade nämna att jag gillade Teneriffa-viner skarpt och funderade på att styra kosan dit framöver. Kort och gott: Julio är född på Teneriffa. Är sommelier. Drivit vinbutik på Teneriffa i 10 år. Jag har halva inne hos samtliga producenter på ön nu (“I’ll fix visits, just let me know!”). Så det kan gå. Får se om han levererar nästa år!
Som höjdpunkt till middagen blev det en mäkta spännande öl. Birra del Borgo, L’Equilibrista. Suröl med två femtedelar Sangiovese i vörten, 11 % alko. Vad i...! Det här hade varit den ultimata mörka hästen i en blindprovning! Smakar som resultatet av en dekadent natt i Sodom mellan en lösaktig roséchampagne och någon riktigt svettig naturvinsproducent från Jura. Fantastiskt!

Klockan var nu någonstans mitt på dagen. Nästkommande tiotals öl var bra, men detaljerna stannade kvar i Madrid.

Dagen efter bestod huvudsakligen i att ta sig till tåget vid Chamartin (med en omväg förbi den gigantiska kyrkogården, där vi äventyrade oss till de mindre besökta delarna och blev överraskade av en pikant doft av förruttnelse - nope nope nope!). Ett viktigt stopp på vägen gjordes - Enoteca Barolo. Flaskor till lägenheten i San Sebastian var tvungna att inhandlas. Härlig butik, med riktigt bra utbud! Höll på att falla för en Selosse Substance för dryga 200 euro. Sedan såg jag en Château-Chalon i gömmorna och valet blev enkelt (enda fördelaktiga ekonomiska beslutet under resan). Resterande tre flaskor blev spanjorer.

Tågresan till San Sebastian kan rekommenderas. Ett vackert land, Spanien.

Daniels tips för Madrid:
  • La Tape - tapasrestaurant med stort utbud av suröl. Supertrevlig sommelier.
  • Restaurante Sal Negra - riktigt schysst mat.
  • Enoteca Barolo - bra vinbutik, som har betydligt mer än Barolo.
  • Be Hoppy - bottleshop med orimligt bra ölutbud.
  • Chinaski Lavapiés - riktigt bra ölpub. Många tappar.

Del 1 - den perfekta dagen stavas 36 michelinrätter (och en uppsjö vin)
Fredag den 8e juli 2016 kommer vara etsat i mitt minne tills jag trillar av pinn. En fullständigt proppad dag, där alla mina tidigare gränser sprängdes. Vilken lycka. När vi klev ut ur taxin runt 12-tiden och såg den modernt gemytliga byggnaden som huserade Mugaritz så sade jag skämtsamt “leave your economic concerns behind, ye who enter here”. Det var dags för frukost. En 25-rätters frukost.

Vi anlände lite tidigare än tänkt, och allt var inte iordningställt, så vi blev bjudna (!) på lite kaffe och te i en liten stuga på gården. Perfekt tillfälle att bläddra igenom den läderinbundna bibeln till vinlista! Forumets starka klor gjorde sig påminda direkt - den där Selosse var välrepresenterad, och rosén kändes som ett bra val. Återigen fick dock skumpan stå tillbaka för mina egna, starkare preferenser. I slutändan blev det favoritval, men med årgångar jag inte testat: Rioja blanco, Vouvray och Bierzo (och sen även Madeira och Rivesaltes…). Men vinerna får vänta lite… Maten! Stället! Personalen! kommer först.

6J8NQlw.jpg


Efter ett genuint och varmt välkomnande blev vi hämtade ur stugan och fick så vårt bord (längst bort, längst in. Försökte de gömma oss ynglingar för societeten?!). Första rätten var ett riktigt gott “kex” med gegga (frukost, yay!), andra rätten var en anjovispintxo. Bra, men inte så speciellt och nästan lite tamt. Sedan började det hända grejer… Ett ostron inpetat i en minicitron (tänk kumquat, fast citron) - riktigt kraftig syra, och härligt i kombination med sältan i ostronet. Mums! En rispudding (“Cooked Mother rice”) med caviar står ut klart i minnet som det mest intensiva “risiga” jag smakat. Oklart varför jag tyckte det var så gott som jag gjorde. Efter den kom det konstigaste och mest utmanande jag ätit: “live cannellone”. Råa kräftstjärtar inrullade i en j*fla gräsmätta. Någon form av groddar i ett ätbart “jordskal”. Wat in the wat. Men det var ju sådant här jag ville ha, så jag var glad!

A8CQFrk.jpg


Många höjdpunkter följde. Fiskrom med hasselnötsolja (testa den här hemma!), helstekt minimini-forell, en räka med kaffeessens på (!!!), en fisk i ett moln, ett sötpotatisbröd som var helt magiskt, en liten lambit med den bästa salladen jag ätit (blad med någon form av “dagg” på…). Det var en hel del konstigt, en del extremt, smaker och fram för allt texturer som var för mig helt främmande. Hantverket var otroligt skickligt. Många saker var väldigt subtila, och väldigt komplexa. Det här med att försöka nysta i smaknyanser i vin hjälpte nog garanterat i min uppskattning av middagen. Personalen var ständigt närvarande och trevlig (även om engelskan varierade lite i nivå). Vi fick även gå in i köket, vilket var en ögonöppnare. Sannolikt mer personal än gäster! Vi fick skaka hand med Andoni Luis Aduriz (hjärtat och hjärnan bakom Mugartiz), samt ha en liten diskussion om maten med en av de andra kockarna. Mycket trevligt!

LUt7bvd.jpg

(På bild: enbart halva köket för uppläggning. Maten lagades en våning ner.)

Jag kan inte påstå att jag kommer ihåg alla 24 “huvudrätter”, eller petit four:en, som var sjudelad. Men mycket av det. Fem rätter sticker dock ut som garanterat godast och bäst. Den kolgrillade jordärtskockan är den mest perfekta rotfrukt jag ätit. Så otroligt simpel rätt (eller ja…), men så in i bänken gott. Alla runt bordet stönade av lycka. Rätten som kallades “A thousand leaves…” övertygade mig inte helt till en början. Extremt subtilt och rätten som smakade “minst”. Men i kombination med osten uppstod magi, och det här är en av rätterna som inte min hjärna vill släppa. Den roliga Michelingubben, “toasted soup of oxidised wine”, trodde jag först var någon löjlig gimmick, men den var riktigt spännande. Jag har fortfarande ingen aning om vad “toasted soup” egentligen innebär... Efterrätten “from Bitter to sweet”, med alla sina blomblad och bipollen var intressant för smaksinnet. En uppsjö av olika smaker, och så välintegrerat! Min favorit (dök upp precis i mitten) var “sea anemones with vegetable touch”. När jag lämnade stället nämnde jag detta och fick den förvånade reaktionen “Really? Even Spanish people find that one challenging!”. Det ser vansinnigt oaptitligt ut (jag har tagit en tugga på bilden). Omöjligt att beskriva. Den ultimata smaken en havslevande varelse kan ha? Jag drömmer fortfarande ljuvt om anemoner, natt som dag!

ml7b3Uo.jpg

wSKB4ES.jpg

gGaKuvb.jpg

IB2umLW.jpg

dswE46r.jpg


Och så var det ju de där vinerna. Jodå, de höll också världsklass.

1981 López de Heredia, Gran Reserva - Rioja blanco
Priset var inte bra, priset var inte dåligt. Trettiofem år gammal vit rioja växer inte på träd, så det var bara att slå till. Fick mad props av sommeliern för valet.
Härligt gyllengul färg, märkbart mörkare än yngre varianter. Klassiskt finstämda oxiderade toner, mandel, valnöt, svaga äppelskal, lite matsvamp, honung och ett uns rökighet. Komplext, med många lager, speciellt efter första timmen när vinet fått blomma ut ordentligt. De här vinerna är ju inte direkt kända för att vara fruktdrivna när de är “unga”, men vid det här laget så är frukten mer eller mindre helt borta. På tungan återkommer mycket, men fram för allt finns det en viss spännande sälta där. Syran är fortfarande rätt markerad. Överlag ett väldigt välpolerat vin. Har nu smakat 1981, 1987, 1991 och 1994 av det här vinet, och 81an står ut som klart snällast och mest subtilt. Föredrar nog 87an och 91an för lite mer oomph, men till de mer välstämda rätterna på Mugartiz var det helt rätt val! 93p.

1998 Domaine Huet, Clos du Bourg sec - Vouvray
Hurra för ylleviner! Honungsmelon, honung, citrus. Lite äppligt på tungan, med pigg syra. Åldern ger sig tillkänna i och med att allt ligger på rätt plats. De andra i sällskapet blev helt sålda på det här vinet (score!). Det var supergott, och njutningen vid varje mun var hög. Inte så komplext, och det finns garanterat bättre årgångar, men det här är ett vin jag tveklöst skulle kunna dricka till frukost igen! 91p.

2002 Descendientes de José Palacios, Moncerbal - Bierzo
1300 flaskor, typ, från en vingård på 0,8 hektar. Undra hur många som finns kvar.
Tredje vingårdsbetecknade jag får äran att dricka (2004 Faraona och 2004 Fontelas är de andra två). De är bra som tusan, men nu får det vara nog (kanske…), för priset är ändå lite väl högt. Tog inga avancerade noter. Ett moget, balanserat rödtjut som är lite past its prime. Tanninerna, men fram för allt syran, har dragit sig tillbaka och skapat en väldigt lättdrucken sak (återigen, bra till maten). Viss skitighet, mycket cigarr, aningen kryddigt, svag frukt. Till maten: 90p, utan: 88-89p.

Pq9YE0p.jpg


1969 Stéphane et Marjorie Gallet - Rivesaltes Ambré
Rivesaltes med ansenlig ålder är alltid gott och prisvärt. Mycket mörk colafudge, bränt, oxiderat. Relativt hög syra. Bra, bra. 89p.

Henriques & Henriques, Terrantez 20 years old Madeira
Hhhnnnnghh. Rostade nötter, bränt socker, svart te, tobak, torkad aprikos. På tungan: apelsinskal, rostade salta nötter, mer tobak. Riktigt kalasvin, intensivt som attan, med milslång eftersmak. 92p.

Och det var Mugaritz det. Tog 4-5 timmar, tror jag. Jag vill tillbaka någon gång inom inte alltför avlägsen framtid! Sedan var det bara att pallra sig tillbaka till lägenheten för en tupplur innan dagens andra stjärnäventyr skulle starta: Kokotxa.

Vi var sex personer här gången, och slog hos ner till kvällssittningen, som, för en svensk, var så sent som kl 21. I en modest värld hade jag inte druckit något mellan Mugaritz och Kokotxa, meeeen… det fanns en viss promillehalt i blodet när vi slog oss ner. Ehm. Den här gången kunde jag inte motstå skumpamaffians starka inflytande och det fick bli en NV Savart, Bulle de Rosé (deg okt 2014, vill jag minnas). Härlig intensitet och syra, ordentligt kalasgott. Sedan blev det vinpaket, med bara spanskt (på efterfrågan). Här fallerade koncentrationen fullständigt dock, och jag kommer inte ihåg ett enda vinnamn. :D Det jag kommer ihåg är: en riktigt bra manzanilla, ett bra rödtjut, ett riktigt pisstråkigt vitt, en oväntat bra cava. Angående vinpaket kom vi dock in på en vild diskussion om glasköp kontra vinpaket kontra flaskköp. Det hettade till rätt ordentligt! Jag satte punkt för det hela genom att ta in en flaska 2010 Nicholas Joly, Coulée de Serrant. Här kom det tydliga beviset på att berusningsgraden inte var direkt låg. Vinet var svingott, och jag upplevde det som otroligt lättdrucket. Jag har smakat 2010an tidigare - det är inte lättdrucket nyöppnad… Oh well.

Ärlighet är ju vad som genomsyrar det här forumet, så det känns rätt att ha lagt upp alla korten på bordet. Jag kommer inte ihåg all mat (11 rätter, ish), och jag glömde tydligen ta bilder på den också. Något som var gott bortom den här världen dock: fried soft shell crab. Guuuuuudars skymning. En av de bästa rätterna jag smakat i hela mitt liv. Råa miniräkor var trevligt det också. Signaturrätten “kokotxa” (underdelen av en fiskkäke) var riktigt bra. Duva var intressant, men inte riktigt min kopp te. Överlag en väldigt, väldigt trevlig och bra restaurang. Kommer garanterat att återvända! Mat och vindetaljerna var ju sådär återberättande, men det berodde nog mest på att det var en så förbenat trevlig middag. Det lämnade inte så mycket utrymme för smaknörderi (mer än njutning, dvs). :)

Nog fan låg en trevlig pub ungefär sju steg runt hörnet… Kvällen var fortfarande ung (morgondagen efter var tom i planeringen. Tactical genius.).


(Mer kommer! Någon gång i framtiden... Det här var bara början.)
Monsignore, efter en av detta års mest lyckade kvällar finner jag mig i hemmets lugna vrår med ett glas Zorzal och en midnattsstund innan läggdags. Detta gör mig om möjligt ännu lyckligare i själen än jag var alldeles nyss. Tack för rapporten.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Låter riktigt härligt det där. Jag kommer följa denna tråd med nyfikenhet då jag och min fru (tillsammans med vår ännu inte födda (slutet september) barn) har planer på att bo ett par månader i norra Spanien nästa år. San Sebastian är ett av alternativen då :) förvisso kommer det inte vara den här typen av extravaganser men bara vetskapen om att det finns i stan adderar något!

Grattis till dig med! :) Hälsa frugan

Edit: ska läsa berättelsen ikväll när jag kan sitta i lugn och ro!
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Del 3 - San Sebastian, matstaden med högst lägstanivå?

Jag är hyfsat säker på att varenda kotte på det här forumet hade trivts som fan i den här staden. Åk dit om ni inte redan varit där! Eller åk dit igen. Jag kommer garanterat återvända (tänker mig resan Paris - Loire - Cognac - Jurancon - San Sebastian, alternativt Jerez - Porto - Bierzo - San Sebastian, nästa gång).

Nåväl.

San Sebastian åts och dracks det i hela fem dagar. Den fullständigt vansinniga fredagen var liksom höjdpunkten, men resten av dagarna gick inte av för hackor. Bortsett från Bar Zaguan. Gå. Inte. Dit.

En till stjärna stod på schemat: lunch på Mirador de Ulía. Det låg halvvägs upp på berget Ulía. Klart vi tar en promenad och går upp dit. Famous last words. Gör inte detta om det är varmt och fuktigt ute. Vi var bra svettiga när vi kom fram… Vi blev varmt mottagna ändå, även om vi inte över huvud taget passade in i miljön. Har nog aldrig varit på ett ställe som gett ett så “snofsigt” intryck. Personalen var väldigt uppmärksam och ständigt närvarande på ett sätt som blev lite för mycket. Vid ett tillfälle råkade vi få maten innan vinglasen blivit propert påfyllda, och om jag tolkade sommelierens svartnande ögon rätt så vill han kasta servitören genom fönstret. En miss, visst, men jösses…

hgPMLmG.jpg


Nåja, maten var kalasbra. Sparsamt med bilder, men allt var läckert upplagd (såklart). En av de första rätterna var i viss mån den mest spännande i sin banalitet. Den hette “The Tomate” och var just det, en (halv) tomat. Så djävulskt gott. Favoriten smakmässigt var “Crayfish laked on fresh herbs emulsion, Iberian nuances and yuzu pearls” (bild nedan). Riktigt många och komplexa smaker, som fungerade fint tillsammans. De inledande små krispiga chipsen (oklar råvara) i olika färger var riktigt bra också. Hade gärna köpt dem i påse om det var möjligt! Bästa vinet för lunchen blev NV Agrapart, Terroir. Gröna äpplen, svagt kexig. Hög syra, trevligt små bubblor. Riktigt bra! 90p. Drack även en 2006 Baumard, St. Yves som var något av en besvikelse (orimligt trött) och en NV André Clouet Rosé, som var helt okej, men tyckte att månadens vin Hebrart var bättre!

JRQZpYF.jpg


Bra restaurang, överlag. Inte så bra vinlista, lite väl närgående personal. Men riktigt gott käk, till en mycket rimlig peng (99 eur avsmakning). Utsikten gick ju inte av för hackor heller.

GYmStRl.jpg


Höjdpunkten bland icke-stjärnorna var tveklöst A Fuego Negro. Riktigt hippt ställe, med übermoderna pintxos. Vi gjorde det lätt för oss och beställde en av allt. Det var här min besatthet av havsanemoner började, med rätten “Anemones from Donostia with letxe de tigre”. Mycket råare havssmak än på Mugaritz (på ett bra sätt), och tigermjölken satt som handen i handsken med sin kryddiga och syrliga umamismak. Bläckfiskrisotton med något okänt knaprigt på minns jag fortfarande. “Euskaltxerri Shoulder” var någon form av rökt kött som inte riktigt påminde om något annat rökt kött jag ätit tidigare.

Käkade seriöst smaskiga pizzaslices (tryffel och gorgonzola gör saker med smaklökarna) på ett helt nyöppnad ställe (som jag inte minns namnet på, låg typ 100 m från A Fuego Negro, mot Gros). Ett italienskt par som slagit upp portarna dagen innan bara. Fantastiskt varm, högljudd och skrämmande glad snubbe vid namn Beppe som välkomnade oss. Engelskan var ju sådär, men han lyckades få fram att svenskar alltid hade starka hjärnor och svaga/små muskler. Good times!

Nästan allt det roliga i vinväg hände på stjärnkrogarna. Det blev mest en massa Txakoli i olika tappningar. Riktigt smaskigt vin i värmen! Drack två pavor av bättre kvalité i lägenheten. 2014 Envinate - Parcela Amogoje var riktigt naturvinsspännande med kraftiga smörade popcorn och funkigt pigg smak. Riktigt bra Teneriffa-exempel! Blev även en 2010 Alto Moncayo, Veraton. Tacksamt balanserad efter 6 år, och som väntat ett bra vin, speciellt för sitt pris.

Kort om övriga ställen:

Bar Bergara bjöd på de bästa klassiska pintxosarna. Testa fram för allt avokadokuben om ni går dit! Bar Desy var inget höjdarställe för matens skull, men riktigt roligt ölutbud. Drack den enhörningsovanliga dyrgripen 3 Floyds, Dark Lord. Bland det bästa i tjock attackig imperial stout-väg jag smakat. Finns även ett gäng suröl, och det kan man ju inte dricka för mycket av! Mala Gissona var en annan riktigt bra ölpub, både gällande mat och ölutbud. Det var en bryggpub, och de gjorde solid öl själva. La Ginotoneria är väl värt ett besök också - bra drinkställe, med seriöst stort utbud av gin. Smakade även den för mig okända klassikern Vieux Carré, som var svingod.

Hann inte med, men ville gärna testa: Bar Nestor (de har ett jävla bord… hur går de runt?), Bodegas Donostiarra, Ganbara, och ett gäng av stjärnkrogarna. Men som sagt, lär återvända till den här fantastiska staden!

Akta er för vattnet bara!

LX3kBbs.jpg


I nästa avsnitt av denna långsamma följetong blir det trevligt vin i Bilbao, och några helt magiska Riojaupplevelser (jag säger bara 1950!).
 
Last edited:
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Missade din nyfikenhet @danryd ! Kort och gott: den något främmande grejen för en svensk i San Sebastian var deras mattider, och allmänt anti-kapitalistiska tendenser. När gatorna började fyllas med folk, sådär runt fyra-fem-tiden var allt fortfarande stängt. De flesta ställena hade en lunch och sedan höll de stängt inpå kvällen. Många började servera mat först vid 20. Men inte Bar Zaguan. För de lät all sin mat stå på bardisken (alkoholutbudet var för övrigt, vitt, rött, ljus lager) och svettas i värmen. Det smakade därefter… fy fan.

Men, onwards!

Del 4 - Bilbao, en orimligt trevlig oturistig stad

Jag måste erkänna att det rådde viss ängslan i mitt sinne på bussen till Bilbao. San Sebastian var dekadent på ett sätt som var helt underbart, men även rejält slitigt (huvudsakligen för plånboken…). Resan hade inte ens nått halvvägs. Hur skulle det här sluta? Skulle jag tröttna på all god mat och all fantastisk dryck? Det kan ju trots allt bli för mycket av det goda.

Ha! Ett dussin halvglas spanska viner på Cork Bar spolade bort allt sådant trams. Från säkra lokala källor fick jag veta att det här var den enda riktiga vinbaren i stan (även om det finns kul flaskor på några av de bättre restaurangerna). Cork körde på Coravin dock, och serverade typ allt på (halv)glas. Utmärkt! Dessutom bland de bästa pintxosarna på hela resan.

Hur många här har druckit spansk riesling? 2011 Castell d’Encús, Ekam bestod huvudsakligen av riesling, med ett släng albariño. Pigg och glad liten dryck, en definitiv kvalitetsprodukt med stor potential. 88p.
Efter det blev det lite utbildning: två albariños mot varandra, den ena ekad, den andra icke. 2014 Alberto Nanclares, Dandelion tillhör kategorin “habilt vitt, men ganska trist”. 2011 Quinta do Feital, Ima Cavea (förvisso portugis) var betydligt bättre. Eken ger fin tyngd till druvan - ett fruktigt vitt med viss elegans. 89p. Perfekt för att förvilla blindprovare!
Överlag dracks det en del Txakoli även i Bilbao. Det bästa exemplaret jag kom över gick vid namn 2014 Itsasmendi, No.7. En bersåvältare av rang!
Sedan blev det en trio av allvarligt minnesvärda viner. Först ut var 2014 Celler Jordi Llorens, blan 5.7. Naturvinspimplare, hör upp! Det här är producenten att leta efter. En orange sak med seriös funk, en blandning av suröl, rabarbersoppa och vit rioja.
Sedan blev det något jag aldrig hört talas om tidigare. Fondillon är tydligen oxiderade, alkoholstarka (men ej tillsatt druvsprit!), viner på övermogen monastrell. 1987 Salvador Poveda, Gran Reserva de Fondillon. Oklart hur länge den legat på fat. Det här gick jag ju igång på direkt, givetvis. Mycket torkad frukt, mest dadlar och sviskon, lite torkat kött, chokladmuffins (heh…), oxiderad nötighet. På tungan är det halvsött, varmt och riktigt kraftigt. Väldigt udda smak. Gott! 90p.
Sedan gick jag ner i ett nytt träsk. NV Bodegas Tradición, Oloroso 30 years old VORS. Så sjukt njutbar! Inga noter, bara lycka. Återkommer i framtiden när jag har en flaska i egen ägo och kan ägna vinet den uppmärksamhet det kräver!
PEdMW2k.jpg


I övrigt så bjöd Bilbao på några mindre upplevelser värda att dela.

rIHkwo3.jpg


Sidreria Asador Arriga var lite obehagligt turistigt, men maten var över all förväntan. Beställde in en tallrik kokotxa, i hopp om att det var en nätt portion. Tji fick jag när halva jävla havets fiskkäkar landade friterade på min tallrik… Det slank ner med viss möda, men fram för allt så kunde halsen smörjas med sidra natural självserverad direkt från fatet. Bra och syradriven cider! Fri påfyllning…

iUTfhWZ.jpg


Enligt utsago så har Bilbao en av världens största saluhallar. Känns inte helt troligt, och det var inte särskilt roligt. Samma fiskutbud upprepat ad infinitum, mer eller mindre. Snubblade dock över bilden ovan, som var helt okänt för mig och såg fullständigt osmakligt ut. Percebes på spanska, goose barnacle på engelska, långhalsar på svenska. Wut. Fick aldrig tillfälle att smaka, men vill hemskt gärna! Ska tydligen vara fantastiskt.

Övrigt:

*Bihotz (den på Arechaga Kalea, 6) var ett riktigt bra ölcafé, och stället med bästa kaffet i Spanien (som jag smakade). Fantastiskt trevlig mexikanare som var the resident beer expert.
*El Rincon de Vino, bra vinbutik, men lite vilda västern med priserna.
*15000 Hops uppe i Barakaldo var ett mycket trevligt hål i väggen. Vad som fanns där avslöjar namnet.
*Guggenheim var ju såklart huvudattraktionen för en avdankad kulturvetare som mig. Richard Serras fullständigt gigantiska konstverk är bland det mäktigaste jag upplevt.
*Singular (ligger på Lersundi Kalea 2) var en riktigt bra pub/pintxosställe. Rikigt bra öl, men även vin (före detta somellier som hade stället). Här fick jag smaka bonito de ventresca, konserverad tonfisk”mage” (snarare köttet närmst magen). Otroligt fett och sanslöst gott! Köpte hem en burk - letar nu burkar i Sverige! Helpu me, please? Var får jag tag på det här?

Här lämnade drygt hälften av resesällskapet landet. Tre av oss fortsatte tappert ner till Rioja för lite seriöst vinpimplande!


Del 5 - Nekrofili i Rioja
Tågresan till Haro var fylld av underbara kontraster, från det gröna och fuktiga Baskien till det torra och vinranksfyllda Rioja. Haro var en pittoresk liten stad, som vem som helst ute efter gamla byggnader och fina landskap skulle trivas i. Om kyrkan besöks så leta upp det “lilla” sidorummet till vänster om koret. De verkar ha det rätt bra på nattvarden där!

hEAyWEl.jpg


Första middagen intogs på Hotel Los Agustinos restaurang (vi bodde såklart inte där. AirBnB är det som gäller när vin och mat är betydligt mer prioriterat än standarden på taket över huvudet). Hur häftigt som helst. Restaurangen är belägen på innergården (nu med glastak) i ett kloster från 12- eller 1300-talet. Majoriteten av gästerna var ungefär lika gamla. Jag tror vi sänkte medelåldern med ett antal livstider. Maten var habil i allra högsta grad, men inte särskilt minnesvärd på det stora hela (krävs ju en del på den här resan). Det blev ett glas av husets vita först. Fullständigt odrickbart. Min frustration löste jag snabbt genom att ta in en flaska av Finca Allendes vingårdsbetecknade skapelser - 2006 Calvario. Jag måste smaka vinet igen för att ta reda på hur mycket dagform jag drabbades av. Det var verkligen hur gott som helst. När jag tänker på ett perfekt balanserat yngre rödvin så tänker jag på 2006 Calvario. Det var liksom lite som att hitta hem. Vandrar precis rätt mellan syra och tanniner, har kraft och struktur samtidigt som det är elegant. Tog inte mer detaljerade noter än så. Vågar inte sätta betyg. Ska leta rätt på en pava och smuggla med på någon BYOB framöver för ärlig bedömning (mest för min egen skull!)!

COT6Vm7.jpg


Jag är en rimligt van cyklist, och lägger cirkus tio mil bakom mig en vanlig vecka mellan hemmet och jobbet. På grund av det här fick jag den skruttigaste av de tre cyklarna som ingick i lägenheten. Än så länge hade resan inte varit direkt fysiskt krävande (smaklökarna och levern undantagna). Att helt plötsligt cykla runt, med en rosthög, i gassande solsken mellan vinrankorna blev… påfrestande. Det var dock väldigt gemytligt, och jag får ta och lägga en stark rekommendation på det, trots allt! Om (när) jag åker tillbaka till Rioja så får det nog bli för att cykla mellan alla småbyar där de mindre producenterna huserade.

rfYeQ3p.jpg

(Bästa bilden. 5-6 vinflaskor. Ett bord, fyra stolar. Mitt ute i ingenstans.)

Den här gången hade jag inte varit kass och inte bokat in några ordentliga besök (jag är egentligen rätt kass på att planera i förväg), så vi fick nöja oss med det som var lättillgängligt. Direkt efter cykelturen drog vi till det gigantiska komplexet som är Muga. En producent jag inte har så mycket erfarenhet av, så det var kul att prova igenom större delen av deras utbud. Vi var dock uttorkade och hungriga som faen, så noter glömde jag bort.

KezZyK3.jpg


2015 Muga blanco. För priset, resans vin. Tillfälligt slut på SB, men 99 kr står det där. Habil vit rioja!
2015 Muga Rosé. Helt okej. Torr, åtminstone.
2006 Torre Muga. Det är faktiskt rätt bra, ett propert rödtjut. Kostar dock SATAN för vad det är. 499 kr för 2010an på SB, och det var liknande priser på plats. Aldrig. Jag blev nästan upprörd på plats.
2012 Muga Reserva. Standardrioja.
2010 Muga Seleccion Especiales. Rätt bra, men väljer hellre instegs Lopez de Heredia eller Faustino I.
Muga Något-som-bubblade. Det bubblade.

0X09igU.jpg


Efter det hoppade vi över till en av världens bästa producenter. Lopez de Heredia. Tyvärr ingen ordentlig visning (eftersom jag är kass), men fick en väldigt trevlig pratstund med en kvinna som hade skarpa engelskakunskaper. Mycket givande! Det jag huvudsakligen tog med därifrån är hur jävla liten (relativt sätt) produktionen av den vita gran reservan är. Senaste årgången (1996) är knappt på 6500 flaskor. Med tanke på att de producerar den långt ifrån alla årgångar är det pyttelite för en så välkänd producent. Jag är inte helt säker på siffrorna, men jag tror bara att den är gjord åtta gånger från 1970 till idag (eventuellt några fler årgångar, men i så fall mycket mindre produktion). För att inte tala om rosén, som verkar vara enhörningsovanlig. Senaste årgång var 2000 (släpptes 2010), och nästa är 2008 (släpps 2018).

Annars provades tre av de röda, och kortfattat lyder det såhär:

2007 Cubillo. Bra.
2004 Bosconia. Bättre.
2004 Tondonia. Ännu bättre.

Vinbutikerna i Haro var en grym besvikelse för en äkta vinnörd. Det fanns mest en massa kiss. Det gjorde mig riktigt nedstämd att gå in i butik efter butik och bara hitta lågbudgetrioja. Fy! Men efter regn kommer solsken, och så vidare. Vi hittade himmelriket i Haro - Vinoteca Rodriguez Alonso. Men det var inte lätt att ta sig in… Öppettiderna var kl. 10-12, kl. 16-19. Vi stod utanför strax efter fem. Dörren var öppen, men det var ett seriöst tjockt galler framför. Ett kråkfotigt telefonnummer stod på en lapp i fönstret. Vi testade att ringa (varför inte?), men ingen svarade. Vi stod och deppade utanför ett par minuter, när plötsligt en bil stannar precis utanför dörren. Ut kliver två skrattande spanjorer i sina bästa år (fri tolkning av ålder), försöker glatt prata med oss i sedvanlig turbospanska som vi inte förstår ett jota av. Efter lite om och men lyckas vi förmedla att butiken verkar stängd, ingen svarar i la telefona. De skrattar vidare, ringer samma nummer, och får svar direkt. Mer turbospanska, lite väntande. Efter några minuter kommer en äldre herre i tofflor ut ur en port längre ner på gatan. Han går in i porten _bredvid_ butiken och försvinner. Vad i hela världen… Vi fattar ingenting. Spanjorerna skrattar.

aPdepWS.jpg


Och så har herrn med tofflor helt plötsligt låst upp gallret, och in går vi i en vinbutik tagen direkt ur sagorna. Jag vågade ärligt talat inte ta några bilder. Det kändes som att allt bara skulle gå upp i rök då. Poff. Borta. Det var bara en dröm. I den här butiken, ungefär lika stor till ytan som Eriks Vinbar (rimlig storleksreferens), ligger det högvis med rioja från hur många producenter som helst, från alla tänkbara årgångar. Det första jag såg var en 1904 Lopez de Heredia, Gran Reserva. Helt sinnessjukt. Det fanns äldre flaskor än så. De reade ut 1973or från Riojanas. Uppskattningsvis låg det femtio flaskor i en stor låda… 8 euro stycket! Åtaliga lådor, från ett fåtal flaskor till ett dussintal, med ett gäng årgångar från 60-, 70-, och 80-talet fanns också. Skicket på flaskorna var tämligen varierat, även om det mesta hade höga nivåer. Mina spontana tanke var att den här herren i tofflor typ köper upp dödsbon i Rioja och länsar källare...

I slutändan blev det bara två pavor, eftersom jag är en selektivt sparsam person. Just där och då drabbades jag av grav beslutsångest (det fanns rätt mycket tokaji också…), så det blev två snabba val. De korkades upp ett par timmar senare i lägenheten:

ntUsKd9.jpg


1973 Bodegas Riojanas, Viña Albina
Shouldernivå. Brunröd färg.
Orimligt mycket jordgubb och smultron i nosen. Hade lika gärna kunnat vara en rośe som lagrats lite för länge. Smaken är tämligen metallisk, med lite torr jord, men även här lite svaga röda bär (mer generiskt än nosen). Extremt nekro, det finns noll syra och noll tanniner. Men det har ju fortfarande smak, och fram för allt doft, så väldigt intressant upplevelse ändå! 79p.

1981 Marqués de Murrieta, Ygay, Etiqueta Blanca
Tappat kanske en centimeter i halsen. Mer svagt röd än brun.
Här finns det liv! Generiskt röda bär i nosen, kanske körsbär, en viss kryddighet. På tungan är det djävulskt mycket bättre än Riojanas. Kryddigt bärigt, med definitiv spänst kvar. Tanninerna är nästan helt borta, men det finns fortfarande syra här. Borde nog ha druckits senast för tio år sedan, men planingen är lååång. 85p.

Intressant insikt i lagrad rioja som inte tillhör någon form av toppsegment. Båda var klassade som crianza...

Dagen efter gick vi upp i ottan för att ta tåget till Logroño. Det blev något av en pausstad. Vi var trötta och sega, och staden var inte överdrivet rolig (två nätter var liksom på gränsen till för mycket). Men i allra högsta grad värt besöket, eftersom jag återigen snubblade över en magisk vinbutik: El Sitio de Logroño. Betydligt mer modern än den i Haro, och inte alls lika stor. De hade nog bara ett femtiotal flaskor äldre än mig. Men det var ett riktigt spännande utbud. Gick därifrån med 1980 och 1950, extremt välinpackade i bubbelplast och frigolit av den tandlöse pensionären som sannolikt ägde butiken. Det fanns inga vettiga vinglas i lägenheten, så på vägen dit blev jag tvungen att köpa ett sexpack glas. En timme senare satt vi med lite mildare ost och korv, redo för en nekroprovningslunch. Referensvinet var en halvflaska generisk rioja vi fick av hyresvärden. Det smakade inte så bra. Lämnde en kommentar något i stil med “Thanks for the wine, but we preferred the 1950. You can keep the wine glasses”.

Be0PJW4.jpg


1980 Bodegas Bilbainas, Gran Zaco, Gran Reserva
Fullständigt död. Korken var möglig och genomvåt, och vinet lämpade sig enbart för vasken. :(

1950 Bodegas Berberana, Gran Reserva
Smulig kork, men inga större svårigheter att få ut i någorlunda skick. Etiketten i löjligt bra skick? Släppt "nyligen" från producenten?
Inledningsvis mycket svår nos. Öppnar långsamt upp sig till: svaga röda bär (återigen jordgubbar och smultron), jordigt, torkade tallbarr, körsbär, litelite vanilj. Seriöst komplext, subtilt och kompakt. På tungan är det orimligt pigg syra, med fantastiskt närvarande men lena tanniner. Mycket smaker här också, återigen jordgubb och smultron, torkade körsbär, fikon, obestämda kryddor. Det händer saker jag inte kan beskriva eller förstå mig på. Ett rödvin på drygt 60 år är inget jag har varit i närheten av tidigare. Det här är ett riktigt gott, komplext och minnesvärt vin - på många sätt en ögonöppnare (som jag rent ekonomiskt inte behövde, tack så mycket). 94p

Det här är dessutom utan tvekan största vinkapet i mitt liv. När jag för nyfikenhetens skull kollade upp vad flaskan kostade så hittade jag två exemplar på Wine-Searcher, det ena för 1400 sek och det andra för 3000 sek. Jag betalade typ 350 sketna kronor för den. Största vinet för minst pengar!


Logroño bjöd som sagt inte på så mycket mer. Enda matstället jag med gott samvete kan rekommendera är La Tavina (ovanvåningen!). Roligt utbud av vin på glas, riktigt stort utbud av vin på flaska. Det blev en 2010 PSI, vilket var ett mycket trevligt tyngre rödvin

När vi lämnade staden var det molnfritt, vindstilla och nästan 40 grader ute. Jag är en värmetålig person, men där gick ändå min gräns. Nu var det bara tre nätter kvar på den här resan, och sista stoppet skulle visa sig bli minst lika vansinnigt uppskruvat som tidigare höjdpunkter.

I sista och avslutande delen av denna reseskildring blir det Barcelona, där bland annat en fyra timmars lång vinfrukost intogs, samt vansinniga mängder högkvalitativt naturvin!
 
Hur många här har druckit spansk riesling? 2011 Castell d’Encús, Ekam bestod huvudsakligen av riesling, med ett släng albariño. Pigg och glad liten dryck, en definitiv kvalitetsprodukt med stor potential. 88p.

Jag provade årgång 2013 av samma vin förra året i Barcelona, den var riktigt fin, litet tropiska frukter men helt torr och med mycket god friskhet och balans. Verkligen ett roligt fynd!
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Del 6, sista delen - Grand finale i Barcelona

Barcelona var väldigt trevligt, men aldrig någonsin har jag varit på ett ställe som känts så proppfullt med turister. Bleh. Mat och vin finns det dock gott om. Första kvällen blev det öl för hela slanten, och riktigt bra sådan också. Inledningen blev på NaparBcn, en någorlunda ny och superflådig bryggpub. En jäkla massa spännande på tapp, och mer på flaska - fram för allt suröl. Stället kan rekommenderas!

Maten intogs senare på BierCab, som var så bra ett ölhak kan bli. Stället drivs av världens gladaste person: Manolo. Jag har aldrig sett en så genuint överlycklig människa. Det var ett ställe med högt tempo, och Manolo blev svettigare och svettigare för varje gång han kom förbi vårt bord, men alltid lika glad. Kunde inte ett enda ord engelska (förutom “pint”), men det var lätt att kommunicera ändå. Inledde med en riktigt spännande öl - Alvinne, Cuvée Freddy. En flemish red lagrad i Bourgognefat ett år. Smaskigt och vinöst! Sedan blev det några år gamla Tilquiner, som alltid går ner. Maten var superb, och tydligen lagad av en före detta Michelinkock (ingen aning om varifrån, men bra grejer gjorde han). Bästa tapasen på resan, faktiskt.

65xcgO5.jpg


Jag bodde på ett hotell som serverade frukost till 13:30. Tactical genius award på det valet måste jag säga. Nu var vi bara två personer kvar också. De andra hade kastat in handduken. Efter lite vandringsturism blev det ganska snart ett stopp för påfyllning av vin i ådrorna. Jag kan för mitt liv inte komma ihåg namnet på stället - det låg någonstans i närheten av en av kyrkorna i gamla stan. Inte så bra tapas, men bra vinlista. Det blev en pava 2014 Castell d’Encús, Taleia. BDX-blend, med okänd fördelning mellan sauv blanc och semillon. Riktigt syradriven och skulle behöva vila lite på rygg, men återigen ett kvalitetsvin från den här producenten. Sedan blev det en riktig vit BDX: 2013 Cos d'Estournel Blanc. Visste inte ens att de hade en vit. Riktigt häftigt vin. Riktigt surfruktigt med lime och grapefrukt i spetsen. Smakar lite omogen kiwi. Mums - en 90-poängare, helt klart!

48jZzPA.jpg


Sedan drog vi till stället som alla pratar om. Bar Brutal. Jag förstår varför alla pratar om det. Dock inte en plats för de som gillar traditionella viner: här finns bara naturviner! Vi hängde på låset, och så fort porterna öppnades hade vi glaslistan i händerna. Jag inledde med några härliga viner från Matassa. Gick över till två carignanbaserade skapelser som var bra och intressanta och rena. Såhär långt i efteråt säger mina inledande slarviga noter mig inte mycket. Så, vidare! Det var dags att sätta oss vid bordet för lite matintag. På Bar Brutal finns det ingen anledning att inte dricka Laboratorio Rupestre. Något av en forumfavorit, och jag har druckit Escombro vid två tillfällen tidigare. Det är ett fantastiskt vin, så varför inte? Ungefär såhär gick konversationen med den härliga kanadensiske sommeliern (redan etablerat kontakt och intresse i baren :) ):

“We’ll go with Escombro.”
“Oh, really? Jumping in at the deep end right away!”
“Yeah, well. It’s a fantastic wine!”
“It sure is. But if I may come with a suggestion? We have a off-list creation from him, that’s far lighter in style but still intense as hell.”
“Off-list you say? Well, why not!”


Sommelier går och hämtar vin. Jag blir besatt av vindjävulen och inser att här finns en chans jag inte får missa. Varför inte ställa en Rupestre mot en annan?! Och varför inte testa ytterligare något nytt i så fall? Övertygar min polare om att detta är en bra idé lagom till vårt vin är på bordet.

“Actually. We just had a really stupid idea. We’ll take the 2014 Bujes as well. Gotta have a reference!”
“Stupid? That’s fantastic! You might actually be the first ones to have as many Rupestres as persons at a table…”


Och så blev det.

87r2Ofp.jpg


2014 Laboratorio Rupestre, Bujes
En 100 % monastrell (mourvedre).
Släktskapet till Escombro märks tydligt. Ett stort och kompakt vin. Tungt rödfruktigt, med en hel del russin, men också parfymerat på ett sätt jag är inkapabel att beskriva. Smakerna i munnan är ytterligare tät frukt med lite romrussin och skitighet. Den varma alkoholen (15 %) märks i viss mån, men är ändå bra integrerad. Förvånansvärt balanserat intryck i munnen. Det är inte lika uppskruvat som Escombro, även om det är intensivare än det mesta. 91p.

2014 Laboratorio Rupestre, Tea Monk
Inte hittat någon information alls om det här. Och det är ju inte så att flaskan gav någon information…
Jävlar vad det blev åka av! Det kan vara för att namnet lurade mig, eller för att jag började bli smått berusad, men det fanns tydliga associationer till te på doften. Lite oolong och smutsigt pu-erh (dvs, stall). Tätt följt av lingon, solvarm sand, och plommon. Smaken är som att tugga på omogna lingon marinerade i citronsyra. Fullständig kaossyra. Har bara hittat lika extrema uttryck i gammal madeira på Sercial. Det finns en tung tanninnärvaro som väger upp en del, och intensiteten i smaken är, tja, intensiv. Alkoholen ligger på ringa 12 %. Intrycket är definitivt spretigt, men den växte seriöst med luftning, och passade utmärkt till feta kötträtter. Skrev 92-93p, men det är nog huvudsakligen förklarat av hur djupt jag tittat ner i flaskan… Grymt vin, oavsett!

Kan villigt erkänna att jag inte kommer ihåg maten. Jag kommer ihåg att den var bra och att jag åt för mycket. Men detaljer… nope. Dimman låg tät. Fick ner en anteckning om att Gutierrez Colosia Amontillado var bra skit, och att Sangre y Trabajadero Oloroso inte gick av för hackor. Efter det här tror jag att personalen började jävlas med oss. Till efterrätten kände de att den enda vägen framåt, efter allt vi hällt i oss, var ett glas ren gin. Lyckligtvis inte till min efterrätt.

Tack och god natt på den! Vilken kväll.

… och vilken morgon det blev sen. Jag sov mer eller mindre över frukosten. Vi skulle träffas på Monvinic för lunch (dvs, min frukost). På något magiskt vis, som en gåva från ovan, var jag inte bakis. Så när jag ögnar igenom den extensiva glaslistan är det med entusiasm, och det fanns en given aptitretare. 2007 Domaine Berthet Bondet, Château-Chalon är en riktigt finstämd och slank vin jaune, som gör allt rätt. Château-Chalon fortsätter att vara en fantastisk kvalitetsindikator som aldrig har träffat fel.

8ECIyf0.jpg


Det blev ingen avsmakningsmeny (den här gången). En krämig saffransrisotto till varmrätt, och en alldeles lysande förrätt: hjortfärsfyllt ugnsbakat äpple med hasselnötssås. Till det blev det en 2014 Testalonga, El Bandito Skin. Orange chenin blanc från Sydafrika som balanserar fint mellan konventionellt och naturvinshittepå. Gillade skarpt!

y5an4jJ.jpg


Här lämnades jag ensam med orden “det här var kul. Det gör vi inte om”. Vi var sju från början, och nu var jag last man standing. Jag tror att samtliga spenderade mer än de räknat med. Det hade varit en lång, slitsam och dyr resa. Men alldeles, alldeles underbart såklart. Själv hade jag ju nästan spräckt min imaginära budget med ett femsiffrigt belopp vid det här laget (har stått för majoriteten av vinköpen...). Om man ramlar ner för en trappa och lyckas stanna några trappsteg från slutet så är det väl lika bra att rulla vidare ner till golvet, eller hur? Så att:

1V2aFCR.jpg


1990 Château de Fargues
Jösses vilket vin. Fin komplexitet, varje sniff bjuder på något nytt: apelsin, aprikos, saffran, honung, karamell, torkad ananas, svagt nötig (åldern som visar sitt ansikte, antar jag). I munnen är det fin balanas mellan syra och sötma, och återigen komplex. Fruktigheten drar mer åt det torkade hållet. Satt med det (stora) glaset i säkert en timme, och njöt hela tiden. Det här är den äldsta Sauternesen jag smakat, och det är fantastiskt. 94p.

Klockan är mitt på dagen och stället är praktiskt taget tomt. Som brukligt när jag reser ensam får jag inte vara utan sällskap särskilt länge dock. Snackade vin med sommeliern ett bra tag. Riktigt givande och roligt för båda två! Fick in några småglas av allt möjligt för testning. Det som verkligen fastnade i minnet var en fino från Montilla-Moriles. NV Bodegas Toro Albala, Fino Electrico, En Rama (bara veckor gammal har jag för mig). Riktig ögonöppnare och en vinstil jag definitivt måste utforska skiten ur! Fick dessutom hänga med in i vinkällaren som var tämligen imponerande. Det härliga skrytmomentet kom längst in där deras 1800-talsmadeiror visades upp. Jag hade smakat två av fem flaskor. :D

NK66kZ1.jpg


Efter det här besöket ville jag bara sätta mig någonstans och kontemplera min tillvaro, långsamt smuttades på ett fantastiskt vin. Jag visste vilket det skulle bli. Jag hade sett det i Bar Brutals vinlista. Hade samtalat med kanadensaren om det hela kvällen innan. Jag gick således dit, och möts passande nog av honom.

“So you’re back for the vin jaune?”
“Yep. Just pull the cork and put me in a corner somewhere.”


rZvS4nQ.jpg


2007 Domaine de L'Octavin, Chérubins
Det här är ett nerklassat vin jaune. Ett fat som inte höll måttet enligt kontrollanterna. L’Octavin tappade upp det på 75cl-flaskor istället, och sålde det som Vin de France. Med en etikett som är svår att glömma.
Vinet kommer jag aldrig glömma. Känner att jag upprepar mig lite här, men det här var verkligen, verkligen annorlunda. En helt egen stil av oxiderat vin. Det enda jag skrev som not var: “Wut. Elektriskt. WOTT”. Det vill säga: Wine of the Trip.

Lämnde en tredjedel av flaskan åt personalen (de tackade!) och tog en tidig kväll. Dagen efter bar det av hemåt, efter sexton dagar av hedonism i Spanien.

Innan jag åkte betraktade jag den här resan som “peak vin & mat”. Jag hade räknat med ett ta någon form av paus efteråt. Att jag skulle tröttna lite. Det fick rakt motsatt effekt. :D

Puh. Tack alla som läst!
 
Last edited:
Innan jag åkte betraktade jag den här resan som “peak vin & mat”. Jag hade räknat med ett ta någon form av paus efteråt. Att jag skulle tröttna lite. Det fick rakt motsatt effekt. :D

Puh. Tack alla som läst!

För mycket av det goda kan vara alldeles underbart. Gäller uppenbarligen resan och även att läsa skildringen. Det är vi som ska tacka
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Grymt! Är ensam i Barca ikväll och funderade precis på var jag ska ta vägen. Förslag? :)
Dra till Monvinic om du är sugen på finkäk och ett bra utbud av vin på glas (hade typ 30 st när jag var där). Eller Bar Brutal för det ultimata naturvinsstället (med stört bra käk). Det senare är väl lite mer unikt (finns betydligt fler Monvinic-liknande ställen än det finns Bar Brutal-liknande).
 

Jos

Medlem
Dra till Monvinic om du är sugen på finkäk och ett bra utbud av vin på glas (hade typ 30 st när jag var där). Eller Bar Brutal för det ultimata naturvinsstället (med stört bra käk). Det senare är väl lite mer unikt (finns betydligt fler Monvinic-liknande ställen än det finns Bar Brutal-liknande).
Kanske ska pröva Brutal då, har ju faktiskt druckit några vita naturviner som varit bra ;)
 

Jos

Medlem
Dra till Monvinic om du är sugen på finkäk och ett bra utbud av vin på glas (hade typ 30 st när jag var där). Eller Bar Brutal för det ultimata naturvinsstället (med stört bra käk). Det senare är väl lite mer unikt (finns betydligt fler Monvinic-liknande ställen än det finns Bar Brutal-liknande).
Brutalt trevlig bar, - helt klart. Förutom lite orangea viner så blev det ett glas Roagna Barbera också. Satt och surrade med en japansk sommelier från Hokaido och hennes syrra. Deras engelska var sådär men de gillade naturviner :)

Blev "pålurad" Chicken Ceviche(!) vars syra fick en att tappa talförmågan...
 
Toppen