Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Status höjning av alkoholskatt vin 8% 1 januari 2024?

Som regelbunden vinkännare är jag uppriktigt sagt besviken över de senaste ändringarna av alkoholskatterna. Höjningen av punktskatten på vin med 8 procent från och med den 1 januari 2024 förefaller mig överdriven. Detta är en betydande ökning som säkert kommer att påverka min budget. Om jag tidigare hade råd att köpa ett par flaskor gott vin till helgen måste jag nu överväga om det är värt den extra kostnaden.

Jag inser naturligtvis att syftet med dessa förändringar är att förbättra folkhälsan och minska alkoholkonsumtionen, men för människor som dricker vin med måtta och värdesätter det som en del av sin kulturella fritid verkar det vara en onödig åtgärd. Vi betalar redan ganska höga priser jämfört med andra länder, och den nya höjningen kommer bara att förvärra denna skillnad.

Dessutom kan det ha en negativ inverkan på lokala vinproducenter och deras försäljning. Om folk är mindre benägna att köpa vin på grund av de höga priserna kan det leda till lägre intäkter för producenterna och i slutändan minska utbudet av kvalitetsviner på marknaden.

Generellt sett hoppas jag att myndigheterna i framtiden kommer att se över sin alkoholskattepolitik och hitta en mer balanserad strategi som tar hänsyn till alla parters intressen - både konsumenternas och producenternas.

magnum

Epernay, Frankrike
Som regelbunden vinkännare är jag uppriktigt sagt besviken över de senaste ändringarna av alkoholskatterna. Höjningen av punktskatten på vin med 8 procent från och med den 1 januari 2024 förefaller mig överdriven. Detta är en betydande ökning som säkert kommer att påverka min budget. Om jag tidigare hade råd att köpa ett par flaskor gott vin till helgen måste jag nu överväga om det är värt den extra kostnaden.

Jag inser naturligtvis att syftet med dessa förändringar är att förbättra folkhälsan och minska alkoholkonsumtionen, men för människor som dricker vin med måtta och värdesätter det som en del av sin kulturella fritid verkar det vara en onödig åtgärd. Vi betalar redan ganska höga priser jämfört med andra länder, och den nya höjningen kommer bara att förvärra denna skillnad.

Dessutom kan det ha en negativ inverkan på lokala vinproducenter och deras försäljning. Om folk är mindre benägna att köpa vin på grund av de höga priserna kan det leda till lägre intäkter för producenterna och i slutändan minska utbudet av kvalitetsviner på marknaden.

Generellt sett hoppas jag att myndigheterna i framtiden kommer att se över sin alkoholskattepolitik och hitta en mer balanserad strategi som tar hänsyn till alla parters intressen - både konsumenternas och producenternas.
Jag tror inte att folkhälsan är anledningen till höjningen. När Anders Borg på sin tid höjde skatten på alkohol angav han som skäl, folkhälsan och att konsumtionen skulle minska. Det framkom senare att i budgeten var alkoholförsäljningen oförändrad med mera skatteintäkter som följd. Skulle skapa stora budgetproblem om alla slutade dricka alkohol. Tror dessa nya skatteintäkter kommer användas till annat än att investeras i folkhälsan.

Sonderlese

Medlem
Alkoholhaltiga drycker kommer aldrig upp i sitt rätta pris!
Alltså har skatten ingen inverkan på hur mycket man köper, varför det är en pålitlig inkomstkälla för statskassan.

Det ända vettiga är att utöva civil olydnad och smuggla mera! (För eget bruk såklart!)

Last edited:

Klas.

Medlem

Förstår jag dig rätt, att en höjning av punktskatten, som tidigare låg runt 20,5kr per flaska vanligt vin, till lite drygt 22kr per flaska vanligt vin, är något som påverkar din budget för "ett par flaskor gott vin till helgen"?

Inte för att verka världsfrånvänd, men om en höjning om ca 1,5kr per flaska påverkar ditt liv, så tror jag att du bör se över om du har råd att dricka vin alls.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förstår jag dig rätt, att en höjning av punktskatten, som tidigare låg runt 20,5kr per flaska vanligt vin, till lite drygt 22kr per flaska vanligt vin, är något som påverkar din budget för "ett par flaskor gott vin till helgen"?

Inte för att verka världsfrånvänd, men om en höjning om ca 1,5kr per flaska påverkar ditt liv, så tror jag att du bör se över om du har råd att dricka vin alls.
Jag håller med dig. När det gäller bättre viner (möjligen undantaget starkviner) är alkoholskatten inte särskilt betungande. Momssatsen spelar en mycket större roll för priset, och den svaga kronan ska vi inte prata om. Jag tror att många gör ett felslut och ser "höjning med x%" och tror att det handlar om att priset höjs med x%.

Toppen