Mattias Schyberg
Administratör
Är själv förtjust rent generellt i vin från SA. Ofta är det just den lite funkiga stilen med mer eller mindre rökiga toner, som gör hela grejen, samt att vinerna får en stil som ligger någonstans mitt emellan gamla- och nya världen. Nu skulle vi säkert kunna diskutera i timmar huruvida stilen är att likna med defekter av olika slag, och det kanske är rimligt, men det gäller i så fall även brett, oxidation och reduktion i hög utsträckning. Har även märkt att Systembolaget verkar ha slutat att skriva "rök" i deras smakbeskrivningar på bättre viner, vilket är märkligt då denna ton nästan alltid finns och röda viner kan vanligtvis lätt plockas ut blint just på grund av denna markör. I vita viner hittar jag den dock inte vanligtvis.
En annan sak jag gillar är att många producenter jobbar småskaligt, dvs det är inte så mycket industriella viner (bland de av kvalitet) utan mycket av det som är bra kommer från mindre familjeägda producenter. Har några favoriter, bland annat Raats, Boekenhoutskloof och Eben Sadie, men det finns såklart en uppsjö av fler.
Som en liten fotnot så brukar vin från SA väldigt ofta komma ut som segrare i blindprovningar, många gånger även bland erfarna provare. Kanske för att det ofta är lite kraftigare viner som dock har mycket av gamla världens charm av skitiga och komplexa toner, men då gissar jag bara?
Hur ser ni på saken, gillar ni rökighet i vin, tycker ni den har minskat och vad tycker ni rent allmänt om landet och dess viner och vinmakare?
En annan sak jag gillar är att många producenter jobbar småskaligt, dvs det är inte så mycket industriella viner (bland de av kvalitet) utan mycket av det som är bra kommer från mindre familjeägda producenter. Har några favoriter, bland annat Raats, Boekenhoutskloof och Eben Sadie, men det finns såklart en uppsjö av fler.
Som en liten fotnot så brukar vin från SA väldigt ofta komma ut som segrare i blindprovningar, många gånger även bland erfarna provare. Kanske för att det ofta är lite kraftigare viner som dock har mycket av gamla världens charm av skitiga och komplexa toner, men då gissar jag bara?
Hur ser ni på saken, gillar ni rökighet i vin, tycker ni den har minskat och vad tycker ni rent allmänt om landet och dess viner och vinmakare?
Last edited: